• خوشبختی چیست
  • خوشبخنی واقعی
  • خوشبختی کجاست
  • خوشبختی واقعی کجاست
  • خوشبختی در کجاست
  • خوشبختی واقعی در کجاست
  • خوشبختی

خوشبختی و سعادت@خوشبختی کجاست@خوشبختی چیست

یکی از مهم‌ترین ارکان رسیدن به موفقیت و  خوشبختی داشتن آرامش درونی است.

 

 

آرامش

 

نکات مهم برای رسیدن به آرامش

 

 

به نام خدای مهربان

سلام

در مورد ارتباط بین آرامش درونی و خوشبختی باید بگویم  یکی دیگر از مهم‌ترین ارکان رسیدن به موفقیت و  خوشبختی داشتن آرامش درونی است.

 

روشهای آرامش 

حفظ آرامش درونی موجب میشود انسان فرکانسی را به جهان ارسال کند که نشانگر اطمینان خاطر او از خودش است .

یعنی کسی که از نتیجه کارش مطمئن هست آن فرد با آرامش خاطرزندگی میکند و خیالش راحت است .

 

کنترل ذهن و ایجاد خوشبختی 

و این آرامش درونی برمیگردد به چگونگی کنترل ذهن فرد .

یعنی کسی که بر روی افکارش خودش کنترل دارد یا به عبارت دیگر نجواهای ذهن خودش را کنترل میکند و اجازه نمیدهد افکار نامناسب افسار زندگی اش را به دست بگیرند ، پس این آدم کنترل ذهن دارد و نتیجه کنترل ذهن او آرامش درونی اوست.

 

انواع کنترل ذهن برای خلق خوشبختی

کنترل ذهن چیست ؟

ما دونوع کنترل ذهن داریم اولین نوع کنترل ذهن ، کنترل وردی های ذهن هست  و دومین نوع کنترل ذهن ، کنترل نجواهای درونی انسان است که همان نجواهای درونی ذهن هستند.

در ابتدا راجع به ورودی های ذهن توضیح میدهم بعد میرسیم به کنترل درونی ذهن یا نجواهای درونی صحبت می کنیم .

 ورودی های ذهن ما همان دیده ها و شنیده های ما هستند .

دیده ها مثل تصاویر یا اتفاقاتی که در اطراف خودمان و جامعه می بینیم مخصوصا اخباری که در رسانه ها میبینم و گوینده های حرفه ایی با آب و تاب آن اخبار را توضیح میدهند یا هر اتفاقاتی که در جامعه رخ میدهد واحساسات درونی ما را برانگیخته میکنند .

فیلم های تلویزیونی،شبکه های اجتماعی که در مورد جنگ و خونریزی و فقر و خشونت و زندان و بیمارستان و فیلم هایی که بی اعتمادی نسبت به آدم هارا نشان میدهند ، شکست عشقی ، ناکامی و هر اتفاق نامناسبی که به ذهن شما میرسد ، رسانه ها آنها را به نمایش می گذارند و افکارمخرب را در ذهن آدمها ایجاد میکنند وبه این ترتیب باورهای نامناسب دروجود آدمها شکل میگیرد و نتیجه ی ایجاد این گونه افکار هم که مشخص است به هم ریختن آرامش درونی است.

در مورد شنیده ها هم همین طور است ، موضوعاتی که از رسانه ها می شنوید ، رادیو  و یا آدم هایی که با آنها نشست و برخاست دارید و این افراد درمورد موضوعاتی حرف میزنند که آرامش درونی شمارا بهم میریزند و احساساتی مانند غم ، ترس ، خشم ، حسادت و ناراحتی را در وجود شما ایجاد می‌کنند.

 

کنترل ورودی ذهن 

پس اولین قدم شناخت ورودی های ذهن بود که به شما گفتم و قدم بعدی تمرکز را از روی چیزهایی که دوستشان نداریم برداشتن است ، یعنی هرموضوعی که احساسات ما را به هم بزند ما باید تمرکزمان را از روی آن برداریم .

هر موضوع ناخواسته ای که دوست نداری ببینی نگاهش نکن هرموضوعی که احساس درونی ات را خراب می‌کند نگاهش نکن به کسی هم نیازی نیست توضیح بدهی یا اگرکسی در مورد موضوعات مختلف با شما صحبت می‌کند اگر می‌بینید که موضوعش نامناسب است و احساسات شما را به هم می زند سعی کن مسیرصحبت آن فرد را عوض کنی ، خیلی هم با احترام ، خیلی نمی‌خواهد بجنگی چون هرچقدر بجنگی در این صورت احساسات درونی خودت را علیه خودت برانگیخته می‌کنی و در این صورت از مسیر خارج می شوی .

خیلی با احترام و با آرامش مسیر صحبت را تغییر بده ، اگر در محیطی هستی که اغلب افراد در مورد موضوعات نامناسب صحبت میکنند میتوانی خیلی با  احترام و راحت آن محیط را ترک کنی .

در مورد رسانه هاهم همینطور است ، مثلا تلویزیون یا یک فضای مجازی زمانی که صحنه هایی را نشان میدهد یا موضوع عاتی را بیان می‌کند که با احساسات درونی و آرامش درونی شما همسان نیست میتوانی شبکه را عوض کنی و به یک فضای دلخواه راه پیدا کنی ویک فضای آرام را ایجاد کنی ، هرچند من پیشنهاد میکنم کلا تلویزیون و انواع فضاهای مجازی را از زندگیت حذف کن و نتیجه این حذف کردن رسانه ها از زندگی  بعد از مدت خیلی کوتاهی تاثیرات  خودش را نشان میدهد.

 

کنترل نجواهای درونی مهم ترین عامل خوشبختی 

حالا میرسیم به کنترل درونی ذهن یا نجوا های درونی انسان

کنترل نجواهای درونی یعنی در مقابل اتفاقات عکس العمل لحظه ای نشان ندهی یعنی در مقابل موضوعاتی که پیش می آید خودت را نبازی  ، ظرفیت درونی خودت را بزرگ کنی ، واکنش گرا نباشی ، به خاطر اتفاقاتی که در جامعه رخ میده عکس العمل لحظه ای نشان ندهی یا به عبارت دیگر بقیه را قضاوت نکنی این کنترل درونی ذهن است ، ونتیجه نداشتن کنترل ذهن هم مشخص است ، عصبانیت ، حسادت ، بیماری های جسمی و روحی وغصه های الکی خوردن و ایجاد ترس از آینده .

همانطورکه می بینید و در جامعه رواج دارد عموم مردم جامعه واکنش گرا هستند ، صحنه ای را میبینند شروع میکنند در موردش بحث کردن تا حدی که می بینیم این توجه کردنهای بی مورد باعث اتفاقات نامناسب و بیماری روحی و جسمی میشود .

هرچند باید توجه داشته باشیم که همه این نجواهای درونی  در اثر ورودی های ذهن ایجاد میشوند چون ذهن چیزی را که میبیند شروع می‌کند در مورد آن نجواکردن و فکر انسان را به آن موضوع مشغول میکند و کار را به جایی میرساند که می بینی حالت خراب است و خود به خود میبینی احساست نامناسب است ، کمی که فکر میکنی میبینی چند ساعت پیش یک صحنه ای را دیده ایی و همان صحنه حالت را بد کرده و نا خود آگاه احساسات درونیت خراب است.

 

روشهای کنترل ذهن 

در مورد کنترل نجوای درونی چند روش هست که به صورت مختصر توضیح می دهم.

بهترین نوع کنترل نجوای درونی صحبت کردن است ، یعنی توجهت را از آن موضوع نادلخواه برمیداری و در مورد خواسته های خودت با خودت حرف میزنی ، حرف زدن به صورتی که خودت زمزمه خودت را بشنوی .

میتوانی در وهله اول اگر در جمعی هستی یا اگر کنار کسی هستی که با تو هم فرکانس است یا فرکانس او از شما بالاتر است با او درمورد موضوعات دلخواهت صحبت کنی ، در مورد موضوعاتی که احساس درونیت را خوب می کند و در مورد موضوعاتی حرف بزنی که تورا شاد می‌کند ، و اگر دیدی چنین فردی کنارت نیست و تنها هستی می توانی با خودت صحبت‌ کنی ، حرفایی که خاطره انگیزند ودرگذشته اتفاق افتاده و خاطرات شیرینی هستند در مورد آنها با خودت حرف بزن .

مثلا بگو ؛

« خداروشکر با فلانی رفتیم فلان جا خیلی خوش گذشت سپاسگزاری کن ... »

یک روش دیگر هم هست که خیلی کاربردی است آن هم مشغول شدن به یک کار فیزیکی ، سعی کن کاری را در خانه یا بیرون شروع کنی و به صورت کاری که فیزیکی باشد انجام بده وخودت را با آن کارسرگرم کن .

اگر خانه دار هستی کارهای خانه را انجام بده غذای دلخواهت را که احساس خوب بهت بده درست کن .

اگر آقاهستی میتوانی کارهای فیزیکی که نیاز به تحرک دارد را  انجام بده و یا گل‌های باغچه را هرس کن ، اگر باغچه ای نداری کار هایی که سرگرمت میکنند را انجام بده .

مثلا اگر اهل فن هستی یه کار فنی شروع کن انجام بده و خودت را سرگرم کن ، پیاده روی کن ، ورزش کن  برو توی پارک قدم بزن ولحظه قدم زدن به زیبایی های اطرافت توجه کن به باغچه، گل، درخت ،باغ و به هرچیزی که زیباست توجه کن و به صورت کاملا خود آگاه با خودت حرف بزن ، در مورد زیبایی هایی که می بینی حرف بزن در مورد گلها ، درختان ، هوای خوب و هرچیزی که احساست را خوب می کند با خودت صحبت کن و به خاطر زیبایی هایی که میبینی سپاسگزاری کن .

یک راه دیگر هم هست که من خیلی می پسندم و شما میتوانید از این راه برای ایجاد آرامش درونی استفاده کنید .

آن هم با خالق هستی صحبت کردن است ، با خدای خودت حرف بزن ، بخاطر نعمت هایی که بهت داده سپاسگزاری کن و احساسات درونی خودت را به سمتی پیش ببر که حالت خوب بشود و با این کار ناخود آگاه تمرکز خودت را از روی ناخواسته برمیداری و بر روی خواسته هایت می گذاری .

در این مورد یک مثال قرآنی می زنم که خیلی جالب است این مثال در مورد حضرت سلیمان است و آن هم زمانی هست که از دشت مورچه ها میخواست بگذرد که یکی از مورچه ها به بقیه میگوید ؛

بروید داخل  لانه هایتان چون سلیمان با لشکرش می آید و شمارا له می‌کند آنها شعور ندارند.

مشخص است که این جمله مورچه خیلی سنگین بود چون به پیامبر خدا و لشکرش توهین کرد ، ودر مقابل سلیمان بسیار حرفه ایی عمل کرد و ذهن خودش را کنترل کرد به جای اینکه با مورچه برخورد کند ، با خدای خودش صحبت می‌کند، در ابتدا شروع می‌کند سپاسگزاری کردن ، دعا کردن و با خدای خودش راز و نیاز کردن و توجه خودش را از آن حرفی که مورچه زد برداشت .

گفت :

« خدایا به من کمک کن تا بتوانم شکر نعمت هایی که به من و پدرم و مادرم داده ایی به جای  بیاورم،خدایا کمکم کن تا کاری کنم که رضایت تو در آن باشد و‌ آن کار را انجام بدهم و من را با رحمت خودت بین بندگان صالح خودت قرار بده »

اگر دقت کنید جنس حرف طوری هست که جهت صحبت را به مسیری می‌برد که کاملا آن موضوع نادلخواه فراموش میشود و این یعنی هنر کنترل ذهن ، کسی که هنر کنترل ذهن داشته باشد قطعا به مسیر خوب به‌ مسیر زیبا و آگاهی هدایت میشود.

این چند تا موضوعی را که در مورد ایجاد آرامش درونی مطرح کردم چند راه کار کوتاه اما بسیار مهم و اثر بخش هستند و من دوست دارم این راهکارهای ساده ولی بسیار مهم را استفاده کنید و خوشبختی را به زندگی خودتان دعوت کنید.

سعی میکنم در فایل های بعدی و کلاس هایی که برگزار میکنم بیشتر و گسترده تر در مورد آرامش درونی باشما حرف بزنم هرچند موضوعاتی را که در این مقاله مطرح کردم بسیار بنیادی و مهم بودند ، و با شاه کلیدی که به شما دادم شما میتوانید با همین چند دقیقه صحبت یک عمر کنترل ذهن داشته باشید و به آرامش درونی برسید.

 

 دوستان عزیزم : آرزوی قلبی من خوشبختی و موفقیت شماست...

 

و در پایان آرزوی سلامتی ، تندرستی ،آرامش و خوشبختی دنیا و آخرت را برای شما دارم و شمارا به خدای مهربان میسپارم.

خدانگهدار.

 

سایت آموزشی مسیر نور

حبیب خیری

 

.......................... 

جهت کسب اطلاعات بیشتر با واحد مدیریتی مسیرنور تماس بگیرید.

تماس با واتساپ
Close and go back to page