• خوشبختی چیست
  • خوشبخنی واقعی
  • خوشبختی کجاست
  • خوشبختی واقعی کجاست
  • خوشبختی در کجاست
  • خوشبختی واقعی در کجاست
  • خوشبختی

روابط خانوادگی

 

رابطه عاشقانه

 

 

روشهای ایجاد روابط عالی در زندگی و احساس خوشبختی

 

به نام خدای مهربان

 سلام

می‌خواهم در مورد روابط باشما صحبت کنم ، رابطه عاطفی زیبا ، رابطه خانوادگی دلنشین و رابطه اجتماعی دلخواه و در کل روابطی که همه عاشقانه دوستتان داشته باشند .

ما از نظر روابط دو نوع رابطه داریم.

یک: روابطی که تعیین کننده موقعیت اجتماعی ما هستند که با چه آدم هایی سر و کار داریم و مشخص می‌کند در چه سطحی از جامعه زندگی میکنیم .

 

روابط عاشقانه و خوشبختی

نوع دوم از روابط ؛ نوع ارتباط ما با اطرافیان مان را نشان میدهد  یعنی رابطه ما از نظر احساساست درونی با سایرین به چه شکلی هست ، آیا رابطه ما با پدر ، مادر ، خانواده یا همسر و فرزندانمان زیبا و عاشقانه هست یا نه ، آیا زمانی که به همسرمان می گوییم دوستت دارم واقعا و از صمیم قلب می توانیم به او عشق بورزیم و یا می توانیم کاری کنیم که همسرمان ما را عاشقانه دوست داشته باشد ؟ و از صمیم قلب به ما بگوید دوستت دارم ، از صمیم قلب بگوید عاشقتم .

 آیا رابطه ما با افرادی که در جامعه با آنها برخورد می‌کنیم  لذت بخش و عاشقانه هست یا خیر و کسانی که با ما ارتباط دارند چه احساسی نسبت به ما دارند.

هدف من از این مبحث ، چگونگی ایجاد رابطه زیبا و دلنشین و عاشقانه با اطرافیان خودمان  هست ، در هر سطحی از جامعه که زندگی میکنیم .

می‌خواهیم ببینم چگونه میتوانیم با اطرافیان خودمان رابطه زیبایی داشته باشیم و آنها ما را از صمیم قلب و عاشقانه دوست داشته باشند و چه راهکاری میتوانیم داشته باشیم که بقیه را عاشق خودمان کنیم و چگونه می توانیم عشق واقعی خودمان را بدست آوریم .

 

عشق واقعی و خوشبختی

اولین قدم برای ایجاد رابطه دلنشین با اطرافیان مراجعه به افکار خودمان نسبت به خودمان هست یعنی برای ایجاد رابطه خوب با اطرافیان باید به افکار درونی مان مراجعه کنیم و ببینیم آیا خودمان ، خودمان را دوست داریم ، آیا خودمان عاشق خودمان هستیم یا نه ، آیا لحظه ای که خودمان را در آینه می بینیم از خودمان خوشمان می آید یا بدمان می آید.

خیلی از آدم ها هستند که طاقت دیدن خودشان را ندارند ، یعنی لحظه ایی که در آینه نگاه میکنند شروع می‌کنند در مورد خودشان بد گفتن و احساس درونی خوبی نسبت به خودشان ندارند و کسی هم که خودش را دوست نداشته باشد و عاشق خودش نباشد طبیعتاً بقیه از او خوششان نمی آید و هیچ عشقی نسبت به او ندارند این یک قانون است .

اگر دقت کرده باشید بعضی ازآدم ها هستند ، زمانی که آنها را می‌بینید  ناخودآگاه از او خوشتان می آید ، مثلا فرد را برای اولین بارمی بینید و بدون دلیل به دل شما می نشیند و تنها ترین و مهم ترین دلیلش این است که او خودش را دوست دارد و عاشق خودش هست وجهان هم احساسات بقیه را نسبت به او برانگیخته می‌کند .

پس اگر احساس خوبی نسبت به خودتان ندارید یک تمرین بسیار ساده و مهم به شما میگویم که با انجام آن تمرین خودتان را دوست داشته باشید و عاشق خودتان باشید که در ادامه صحبتم توضیح خواهم داد.

 

به دنبال عشق و خوشبختی 

موضوع بعدی که بسیار مهم و اساسی است احساس گناه هست و ارسال فرکانس مخرب به جهان هستی .

خیلی از افراد به خاطر احساس گناهی که نسبت به خودشان دارند ، خودشان را آدم گناه کار و آدم رانده شده از درگاه خدا  می‌دانند ، همیشه خودشان را سرزنش می‌کنند و دائم  میگویند ؛

« من رانده شده درگاه خدا ، من بدبخت ، من کناهکار  ، من روسیاه ، باچه رویی با خدا حرف بزنم ، خدا بنده ایی مثل من رو که دوست نداره ، من جایگاهی پیش خدا ندارم  و...»

و این احساسات نامناسب را نسبت به خودشان دارند در نتیجه باز هم جهان روندی را در زندگی این فرد قرار میدهد که اطرافیانش و افراد جامعه هم از این آدم خوششان نمی آید و ناخودآگاه نسبت به این فرد احساس بدی دارند ، دلیلش هم مشخص است و آن احساس گناهی هست که فرد نسبت به خودش دارد و نا امیدی ازرحمت خداست و پاسخ جهان هستی به این افراد چیزی غیر از باور درونی آنها نیست .

احساس گناه و نا امید شدن نسبت به رحمت خدا نتیجه اش در ابتدا قطع شدن ارتباط قلبی با خداست و نهایتا احساس بد در پی دارد و نتیجه احساس بد هم در ابتدا در وجود خود شخص خودش را بروز می دهد و بعد در وجود اطرافیان او خودش را نشان میدهد و باعث میشود که مردم نسبت به آن فرد احساس خوبی نداشته باشند .

 

عاشقتم و خوشبختی ام تویی

سومین موضوعی که باید برسی کنیم و بسیار مهم است احساس وابستگی به دیگران است .

باید ببینید نسبت به افرادی که با آنها ارتباط دارید احساس وابستگی می‌کنید یا خودتان را آزاد می‌دانید .

اگر به هر دلیلی به هرکسی وابسته باشید ، او از شما فراری خواهد بود ، اولین  دلیلش این است که به هرچیزی یا هرکسی غیر از خدا وابسته باشیم آن شیئ یا آن فرد از ما فراری خواهد بود ، چون خود او یک مخلوق است و ذاتا به منبع جهان هستی وابسته هست .

از طرفی زمانی که شما به فردی وابسته هستید طرف مقابل احساس می کند آزادی خودش را از دست داده است و برای رهایی از این محدودیت ، خود را از شما دور می کند .

دومین موضوع در مورد وابستگی نداشتن عزت نفس و اعتماد به نفس است که افراد ناخود آگاه از آدمهایی که عزت نفس ندارند دوری می کنند .

و این یعنی از دست دادن روابط عاطفی  .

تقریبا در همه مواردی که ارتباط عاطفی دو نفر با مشکل مواجه می شود ، این دو در ابتدا عاشق همدیگر بوده اند و در ابتدای رابطه عاطفی ، همدیگر را به شدت دوست داشته اند .

تکیه کلام این افراد این بوده که ؛

 « اگه اون نباشه من از بین میرم ، میمیرم، دنیا بدون اون ارزشی نداره ، من که ارزشی ندارم اون مهمه و ... » 

از چند جنبه این جملات را می توان بررسی کرد و اولین جنبه آن شرک آلود بودن این جملات هست که باعث میشود انسان از خود واقعی اش دور بشود .

جالب اینجاست اگر فردی به هرکسی وابسته باشد احساس طرف مقابل نسبت به او بد میشود یعنی اگر فرد هرچقدر خودش را به کسی وابسته بداند حتی همیشه اظهار علاقه  هم بکند و بگوید ؛

« اگه تونباشی من میمیرم و تو بهترین کسی هستی که تو این دنیا دارم و ...»

همانطور که گفتم اتفاقی که می افتد چون ذات انسان آزادی طلب است و فرد با شنیدن مداوم این حرفها ناخود آگاه احساس می کند کسی او را محدود کرده است و آزادی او را گرفته ، در نتیجه آن فرد از او دور میشود و بعد از مدتی کم کم از  او متنفر میشود .

پس هیچ موقع احساس وابستگی به کسی نباید داشته باشید و اگر میخواهید طرف مقابل واقعا دوستتان داشته باشد او را نعمتی از طرف خدا بدانید و سپاسگزار خداوند باشید که چنین نعمتی را در زندگی شما قرار داده است .

نهایتا این نوع نگرش و احساس درونی باعث میشود که این فرد احساس خوبی نسبت به شما داشته باشد .

پس تا الان سه موضوع مهم را مطرح کردیم ؛

اول : احساس درونی خودت نسبت به خودت خوب است یا بد .

دوم : نسبت به خودت احساس گناه دارید یا نه .

سوم : نسبت به افرادی که با آنها زندگی می‌کنید احساس وابستگی  دارید یا نه .

 

حالا بریم سراغ تمرین هایی که باید انجام بدهیم.

 

تمرین عشق و خوشبختی 

اولین تمرینی که خیلی ساده ولی بسیار مهم است ، زیبایی های ظاهری خودتان را بنویسید .

 

نوشتن خوشبختی

دفتر زیبایی بردارید و زیبایی هایی را که در وجود خودتان می‌بینید آنها را بنویسید و سپاسگزاری کنید و از خداوند تشکر کنید .

بگویید ؛

« خدایا شکرت بخاطر نعمت هایی که به من داده ایی به خاطرچشمام ،موهام ،اندام زیبایی که بهم دادی ، صورتم ، مژه هام ، سلامتیم ، دندانهای زیبایی که بهم دادی ، حس بینایی ، حس بویایی ، حس شنوایی ، زندگی ام  و ...  » 

و هر زیبایی که در ظاهر خودتان می بینید .

شاید یک نفر بگوید من چاق هستم در صورتی که خیلی ها آرزو دارند چاق بشوند و کسی هم که لاغراست بگوید من چرا باید لاغر باشم در صورتی که خیلی ها آرزو دارن لاغر باشند پس خودت را هر طور که هستی دوست داشته باش و از داشته هایت لذت ببر .

می‌خواهم بگویم هر مشخصه ظاهری که دارید ، خیلی ها آرزو دارند آن مشخصه را  داشته باشند پس آن زیباترین نوع خلقتی بوده که به شما داده شده ، هر نوع زیبایی که در وجود خودتان می‌بینید سپاسگزاری کنید ، در ضمن نسبت به زیبایی های درونی خودتان هم باید سپاسگزاری کنید ، اگر اخلاق خوبی دارید بگویید خدایا شکرت که اخلاق خوبی دارم اگر خوب صحبت میکنید ، خوب نقاشی میکشید ، خوب راه میروید ، با هوش هستید و هرر نعمتی که دارید ، یعنی چیزی که از نظر شما کمترین نعمت است بهترین نعمتی هست که در اختیار دارید و باید بخاطرش از خداسپاسگزاری کنید و آن را دوست داشته باشید و علاقه خودتان را نسبت به خودتان بیشتر کنید و مهم ترین نکته اینجاست ، هر تمرینی که انجام میدهید باید با احساس درونی خوب باشد ، با احساس خوش آیند ، احساس اینکه این نعمت بهترین چیزی است  که من دارم ، احساس عشق ، احساس دوست داشتن ، احساس آرامش ، احساس امید و از تعریف کردن خودتان لذت ببرید 

چون احساس درونی خوب حرف اول را میزند .

 

عشق من و خوشبختی

اگر بانوشتن خیلی رابطه خوبی ندارید و نوشتن برای شما سخت است .

می توانید جلوی آینه بایستید و از خودتان تعریف کنید و هر روز حداقل به مدت بیست و یک روز این تمرین را انجام بدهید و همان جملاتی را که گفتم را به خودتان بگویید به این صورت که جلوی آینه می ایستید خودتان را نگاه می‌کنید و با خودتان صحبت میکنید و خودتان را تعریف و تمجید می‌کنید و عاشقانه با خودتان حرف میزنید و اظهار علاقه میکنی و با تمام وجود به خودتان میگویید ؛

«فلانی جون  دوستتدارم چقد خوبی چقدر زیبایی چقدر خوش هیکلی و ...»

و از شنیدن صدای خودت لذت می‌بری ، از نگاه کردن به چشمهای خودت لذت می‌بری .

شاید در ابتدا ذهنتان مقاومت کند که در این صورت مقاومت هارا بشکن و این نجوای ذهنت را خاموش کن که اجازه نمیدهد این تمرین را انجام دهی ، پس تمرین را با احساس خوب انجام دهید و زیبایی های خودتان را بیان کنید .

به خاطر داشته باشید تمریناتی که میگویم حداقل بیست و یک روز باید پشت سر هم انجام بدهید و بعد از مدتی می‌بینید که لحظه ای که خودتان را در آینه می‌بینید یا حتی از جلوی مغازه ایی رد میشوید و خودتان را روی شیشه مغازه میبینید از دیدن خودتان خوشحال می شوید و این یعنی شما تمرینات را درست نجام داده ایید و من به شما تبریک میگویم.

 

عشق به خدا و خوشبختی

اگر میبینی احساس گناه سنگین داری احساس می‌کنی رانده شده درگاه خدا هستی ، پیشنهاد میکنم با خدای خودت خلوت کن و با او حرف بزن و نسبت به هر چیزی که احساس گناه داری از او عذرخواهی کن با این باور که جمله به جمله حرفهایت را میشنود و به تو پاسخ میدهد و همه گناهانت را می بخشد و اگر می بینی نمی توانی ارتباط برقرار کنی و آنطوری که دلت میخواهد با او حرف بزنی پیشنهاد میکنم ترجمه دعای کمیل حضرت علی علیه السلام را بخوان و با خدای خودت صحبت کن قطعا نتیجه میگیری  .

بهتر است بدانید ، خداوند غیر از شرک و کفر هر گناهی که داشته باشید می‌بخشد این وعده خود خداست ، شما فقط  برای خدا شریک قائل نشو و کفر نکن و زندگیت را با تکیه به خدا پیش ببر ، اگر هم غیر از خدا نسبت به کسی احساس گناه داری از خود فرد عذر خواهی کن و از این احساس کناه رها شو .

و  اگر احساس می کنی بین خودت و خدای خودت موضوعی هست که نسبت به آن احساس کناه داری با خود خدا صحبت کن و از او عذر خواهی کن ، چون خدا وعده مهربانی و بخشش می دهد .

هرچند موضوعی که مطرح کردم مربوط به مبحث ارتباط قلبی با خداست ولی لازم دانستم اینجا در موردش به چند نکته مهم اشاره کنم .

جالب اینجاست که ، خدا  ، هم همه‌ی گناهان را می‌بخشد و هم بر سر سفره رحمت خودش مهمان می کند  .

خداوند می‌فرماید :

« قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَىٰ أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا ۚ إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ  »

« بگو ای بندگان من که در حق خودتان ظلم کرده اید از رحمت خداوند ناامید نشوید همانا خداوند همه گناهان را می‌بخشد چون خداوند غفور و رحیم است »

غَفُورُ الرَّحِيمُ ؛ یعنی کسی که گناه را می‌بخشد و اجازه نمی دهد کسی متوجه گناهی که انجام داده ایی بشود .

و جالب اینجاست ، هر خواسته ایی داشته باشی بر آورده می کند .

موضوع اینجاست ، زمانی که قلبت را باز می کنی و با خدای خودت راحت حرف می زنی و خدا را در قلبت احساس می کنی همان خدا اجازه نمیدهد به مسیری هدایت بشوی که کار اشتباه و به عبارتی گناه انجام بدهی .

پس با خیال راحت با خدای خودت حرف بزن ، ارتباط قلبی برقرار کن و احساس گناه را از قلب خودت ببر بیرون چون هر احساسی که تو را از نزدیک شدن به خداوند دور کند ان نجوای شیطان است ، یعنی هر فکر منفی که تو را نسبت به رحمت خداوند ناامید می‌کند  را بریز دور ، چون مهربان تر از خدا نداریم ، باخیال راحت با او حرف بزن و از او کمک بگیر این را بدان که خدا دوستت داشته که تو را آفریده است و اکنون دوستت دارد که این جملات را می خوانی و به اینک با تو دارد حرف می زند و با خواندن این جملات سخنانش را به تو می گوید و از رحمت و مهربانی اش می گوید .

از طرفی خودش می فرماید ؛

« ادْعُوني أَسْتَجِبْ لَكُمْ » ادعونی فعل امری هست یعنی خداوند دستور داده که از من بخواهید تا خواسته های شما را اجابت کنم و اطاعت از دستور خدا جزو وظایف ما هست و انجام وظیفه همان بندگی خداست ، پس با دعا کردن و خواستن از خدا بندگی خدا را می کنیم و اگر کسی بندگی خدا را نکند عاقبت بدی در انتظار اوست و من پیشنهاد می کنم در این رابطه آیه 60 سوره غافر را کامل مطالعه کنید .

 

خدا و خوشبختی

شاه کلید موضوع اینجاست که هرچه رابطه قلبی ات با خداوند بهتر باشد خداوند مردم را بیشتر عاشقت می‌کند و هرچه امیدت به رحمت خدا بیشتر باشد به همان اندازه خداوند کارهایت را راحت تر و سریع تر انجام میدهد ، به قول حضرت علی علیه السلام که در نهج البلاغه  به امام حسن علیه السلام می‌فرماید : «هرگز از تاخیر اجابت دعا  ناامید نشو زیرا بخشش الهی به اندازه نیت و باور توست... »

 

عشق تو و خوشبختی من

روشهایی که گفتم بسیار مهم و اصلی ترین عوامل تعیین کننده روابط انسان و عشق درونی انسان با بقیه آدمهاست ، موضوع روابط ، مخصوصا روابط عاشقانه خیلی گسترده هست که در جلسات آینده و در کلاسهای آموزشی با همدیگر صحبت خواهیم کرد و نتایج خوبی را خواهیم گرفت و بیشتر درک می کنیم که چگونه میتوانیم رابطه عاشقانه خودمان را با اطرافیان خودمان محکم تر بکنیم و نسبت به همسر ، پدر، مادر یا خواهر و برادرمان چه روندی را در زندگی  پیش بگیریم و چگونه می توانیم همسر دلخواهمان را جذب زندگی خودمان بکنیم و یا دوستانی که با ما برخورد دارند آدم های ایده آلی باشند و عاشقانه ما را دوست داشته باشند .

امیدوارم این مطالب را بارها مطالعه کنید و تمریناتی را که گفتم با دقت انجام دهید و خوشبختی و سعادت را در زندگی خودتان لمس کنید.

 

 عزیزانم : آرزوی قلبی من خوشبختی وسعادت شماست.

 در پایان آرزوی خوشبختی سلامتی و تندرستی را برای شما عزیزانم دارم و برای شما بهترین ها را از خدای مهربان می‌خواهم .

خدانگهدار.

 

سایت آموزشی مسیر نور

حبیب خیری

 

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر با واحد مدیریتی مسیرنور تماس بگیرید.

تماس با واتساپ
Close and go back to page