• خوشبختی چیست
  • خوشبخنی واقعی
  • خوشبختی کجاست
  • خوشبختی واقعی کجاست
  • خوشبختی در کجاست
  • خوشبختی واقعی در کجاست
  • خوشبختی

ارتباط قلبی با خدا

 همانطور که میدانید خوشبختی یعنی احساس آرامش قلبی ، شادابی ، سلامتی جسمی و روحی ، عزت نفس ، روابط اجتماعی عالی ، موقعیت اجتماعی عالی ، روابط خانوادگی خوب ، رابطه عاطفی زیبا و خوشبختی یعنی ثروت و رسیدن به موفقیت هایی که یک نفر در زندگیش هدف خودش قرار داده و به آن موفقیت دست پیدا می‌کند.

 

 

ارتباط قلبی با خدا و خلق خوشبختی

 

به نام خدای مهربان

سلام

می‌خواهم در مورد خوشبختی و ارتباط قلبی آدمها با خدا با شما عزیزانم صحبت کنم .

 

همانطور که میدانید خوشبختی یعنی احساس آرامش قلبی ، شادابی ، سلامتی جسمی و روحی ، ثروت ، عزت نفس ، روابط اجتماعی عالی ، موقعیت اجتماعی عالی ، روابط خانوادگی خوب ، رابطه عاطفی زیبا و خوشبختی یعنی لذت بردن از مسیر رسیدن به موفقیت هایی که یک نفر در زندگی هدف خودش قرار داده و به آن موفقیت دست پیدا می‌کند.

 

خوشبختی یعنی 

در کل خوشبختی یعنی سربلند زندگی کردن و موفق بودن در همه جنبه های زندگی هم در دنیا و هم در آخرت .

حالا می خواهیم در مورد ارتباط قلبی آدمها با خدا و رابطه آن با خوشبختی و موفقیت در همه جنبه های زندگی صحبت کنیم .

و در عین حال می خواهیم  بدانیم آیا کسی می‌تواند در همه جنبه های زندگی موفق و خوشبخت  باشد یا نه و چقدر باید یک نفر زحمت بکشد  که به این خواسته ها دست پیدا کند.

آیا اصلا زحمتی لازم هست یا اینکه نیاز به زحمت خاصی ندارد آیا راهی هست که یک نفر با چند راهکارساده به این خوشبختی ها دست پیدا کند یا نه.

یک نفر را در نظر میگیریم که میخواهد به این خواسته ها به راحتی دست پیدا کندو در همه جنبه های زندگی موفق باشد .

من در همه ی آموزه هایم میگویم برای رسیدن به یک خواسته باید با راحت‌ترین روش به آن دست پیدا کنیم و برای رسیدن به یک هدف ‌سختی کشیدن و رنج کشیدن و به دردسر افتادن مفهومی ندارد ، پس ما راحت‌ترین راهکار را انتخاب میکنیم تا خوشبختی مورد نظرمان را به دست آوریم.

 

 حمایت خدا و خوشبختی 

ما برای رسیدن به هر هدفی در زندگی نیاز به یک تکیه گاه داریم ، نیاز به یک کمک ، نیاز به یک کسی داریم که قدرت کافی داشته باشد که در روند زندگی برای رسیدن به اهدافمان به ما کمک کند و قدرتمندانه از ما حمایت کند.

آن یک نفر کسی نیست جز خدا.

یعنی تنها ترین و محکم‌ترین تکیه‌گاهی که میتوانیم از آن استفاده کنیم و منبع انرژی جهان هستی است فقط خداست. 

خدای مهربان منبع خوشبختی ، منبع سلامتی ، ثروت ، موفقیت و نهایتا منبع آرامش در همه جنبه های زندگیست.

ما باید بتوانیم یک ارتباط قلبی با این منبع انرژی برقرار کنیم تا از آن انرژی بگیریم و به او تکیه کنیم و به قول قرآن توکل کنیم و خدا را  وکیل خودمان قرار دهیم تا بتوانیم به کمک این منبع عظیم انرژی به خوشبختی و هدفی که مد نظر مان هست دست پیدا کنیم .

حالا چطور میتوانیم به این  خدایی که خالق جهان هستی است تکیه کنیم ، چطور میتوانیم ارتباط قلبی خودمان را با این منبع انرژی یا خالق جهان هستی برقرار کنیم.

 

 اعتماد به خدا و رسیدن به خوشبختی

برای اینکه بتوانیم این ارتباط را برقرار کنیم از کلام خودش استفاده میکنیم .

خداوند می فرماید در امور زندگیتان من را وکیل خودتان قرار بدهید؛

«وَتَوَكَّل عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفىٰ بِاللَّهِ وَكيلًا، به من توکل کنید که من برای توکل کردن کافی ام».

فرض کنید یک نفر برای یک کار اداری یک وکیل کار بلد میگیرد و پول خوبی هم به او می دهد و باخیال راحت کارهایش را به او می سپارد و میگوید خوب شد فلانی کارش درست است دیگر نیازی نیست نگران چیزی باشم.

و اینجا وکیلی که شما انتخاب میکنید خالق کل جهان هستی است و آیا ما به این خالق جهان هستی دسترسی داریم یا نه ؟ و به چه روشی می توانیم کارهایمان را به این وکیل قدرتمندبسپاریم.

برای پاسخ به این سوال از کلام خودش استفاده می کنیم.

خداوند در قرآن می‌فرماید:اگر در مورد من از تو پرستیدند بگو من نزدیکم و میگوید من از شاهرگ گردن به انسان نزدیک ترم.

«وَإِذا سَأَلَكَ عِبادي عَنّي فَإِنّي قَريبٌ ۖ أُجيبُ دَعوَةَ الدّاعِ إِذا دَعانِ ۖ فَليَستَجيبوا لي وَليُؤمِنوا بي لَعَلَّهُم يَرشُدونَ»

«و هنگامی که بندگان من در مورد من از تو پرسیدند بگو من نزدیکم ، دعای دعا کننده را هنگامی که از من می خواهداجابت می کنم ،پس شما نیز به گفته های من عمل کنید و به من ایمان بیاورید تا رشد کنید »

ویک جای دیگر می فرماید ما از رگ گردن به انسان نزدیک تریم (آیه 16 سوره ق).

پس خدایی که تا این حد به انسان نزدیک هست راحت تر از اینها باید با او بتونیم ارتباط برقرار کنیم و با او حرف بزنیم ، در این میان چه چیزی مانع از ارتباط قلبی آدمها با خدا می شود ؟

نکته خیلی مهم:

اولین مانعی که سد را  ارتباط بین انسان و خدا میشود احساس گناه است.

خیلی ها هستن که میگویند :

« من گناه کار ، من رانده شده درگاه خدا ، مگه میتونم با خدا حرف بزنم مگه میتونم با خدا ارتباط برقرار کنم ...»

واز این قبیل صحبتها که خیلی شنیدین.

 حرف من این است که قطعا انسان می تواند به راحتی با خدای خودش حرف بزند و همه خواسته هایش را به او بگوید و مهم تر از همه این که همه آدمها به یک انداز به خدا نزدیک هستند و این جزو عدالت خدای مهربان هست .

درصورتی که آدمها با ایجاد احساس گناه در وجود خودشان ، خودشان را از این موهبت عظیم ارتباط با خدا محروم می کنند و بخشندگی و مهربانی خدا را باور ندارند ، در صورتی که  خداوند گفته من همه گناهان شمارا می‌بخشم ، خداوند در آیه ۵۳ سوره زمر

می‌فرمایند :

«قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ»

« بگو ای بندگان من که در حق خودتان اسراف کرده اید یا اشتباهی مرتکب شدید از رحمت خدا نا امید نشوید قطعا خدا همه گناهان شما را می بخش مطمئنا خدا بخشنده گناه و نازل کننده رحمت هست. »

در این آیه میگوید خداوند همه گناهان شمارا می‌بخشد ، اگر احساس می‌کنی و فکر میکنی گناهانت جلوی تو را گرفته اند  و مانع ارتباط شما با خدای شما هستند  این احساس ، نجوای ذهنت شماست ، از نجوای ذهنت بیا بیرون و با خدای خودت به راحتی حرف بزن .

در اینجا مناسب می دانم به چند تا از صفات خدا اشاره کنم.

 

 رحمت خدا و خوشبختی واقعی

مثلا یکی از صفات خدا (التَّوّابُ الرَّحيم) هست  ، یا یکی از صفات خدا غفور الرحیم هست ،

غَفُور:یعنی کسی که گناه را می‌بخشد و اجازه نمی دهد کس دیگری بفهمد که این بنده خدا چه گناهی کرده بود.

رَحیم:یعنی کسی که هر خواسته ایی داشته باشی برآورده میکند .

غَفُورٌ رَحیمٌ :یعنی هم میبخشد و هم اجازه نمی دهد کسی متوجه کناهت شود و هم خواسته ات را بر آورده میکند.

همان خدا انسان را جانشین خودش بر روی زمین قرار داده است ، همان خدا به کل ملائکش دستور داده تا به انسان سجده کردند ، همان خدا زمین و آسمانهارا مسخر انسان کرده ، همان خدا انسان را اشرف مخلوقات خودش قرار داده جالب اینجاست که می گوید نترس من هستم !

«أَلَا إِنَّ أَوْلِيَاءَ اللَّهِ لَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ»

آگاه باشید دوستان خدا نه از چیزی می‌ترسند و نه غصه چیزی را می‌خورند.(سوره یونس آیه 62 )

یعنی انسان باید خدا را دوست خودش بداند و نه از چیزی بترس و‌ نه غصه چیزی را بخورد ، خدایی که بشر را جانشین خودش بر روی زمین قرار داده است امکان ندارد جانشین خودش و دوست خودش را  تنها بگذارد .

و شما با چنین خدایی میخواهید ارتباط قلبی برقرار کنید و در امور زندگی  از او  کمک بگیرید  و از او  میخواهید شما را حمایت کند و میخواهید در مسیر زندگیتان شما را پشتیبانی کند.

خداوند میگوید (اُدعونی استجب لکم )از من بخواهید تا اجابت کنم شمارا ، ادعونی کلمه دستوری هست و اگر دقت کنیدخدا اینجا دستور میدهد که از من بخواهید ، مثل این هست که یک شخص بلند پایه به یک نفر از زیر دستان خودش دستور بدهد که بنشین و آن فرد باید از دستور مافوق خود اطاعت کند و بنشیند ، خداوند هم به صورت دستوری میگوید دعا کن ، وقتی دستور میدهد دعا کن تا دعایت را اجابت کنم ، مشخص است که منتظر شماست تا از دستورش اطاعت کنید و دعا کنید تا دعای شما را اجابت کند .

 

خدا عاشق چه کسانی هست 

نکته بعدی که خیلی مهم است به یاد خدا بودن در مسیر زندگیست .

در مورد این موضوع خداوند در قرآن می فرماید .

( فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ )به یاد من باشید تا من به یاد شما باشم .

اینجا به یاد خدا بودن موقعی معنای واقعی خودش را پیدا میکند که هر لحظه با خدای خودتان حرف بزنید و اگر این صحبت کردن ها را ادامه دهید و از او کمک بخواهید رفته رفته صدای خدا را در قلبتان میشنوید و مسیری که میخواهید حرکت کنید به شما الهام میشود و هدایت الله را درک میکنیدد ، و خواهید دید اتفاقات را طوری برایتان رقم میزند که بدون کوچکترین سختی و مشقت به اهدافتان میرسید.

خداوند میگوید شما چه چیزی میخواهید داشته باشی  من آن را برایتان تهیه میکنم ، شما چه چیزی میخواهید که من ندارم ؟ چه آرزویی دارید که من نمیتونم آن را برآورده کنم ؟

حالا که هرچیزی که میخواهی من میتوانم برایت فراهم کنم ، چرا از من نمیخواهی ؟ من تورا عاشقانه دوستت دارم ، خداوند عاشق انسان هاست ، اگر قرآن را مطالعه کنید می بینید چند بار گفته که خداوند آمرزنده و مهربان است.

این را باور کنید که خداوند عاشق ماست و عاشقانه ما را حمایت می کند در آن زمان می بینید خداوند با ساده ترین اتفاق ها به خواسته های ما جواب میدهد ، بدون هیچ زحمتی نه نیاز به پارتی هست ، نه نیاز به مقدمه چینی دارد  ، دولا راست شدن جلوی رئیس و معاون و مسئول فلان اداره و دادن رشوه و هزاران کار شرک آلود دیگر که هیچ‌ نیازی به این کارها  نیست.

 پیش خدا تواضع و خشوع داشته باش ، خواسته هایت را به او بگو و از او به راحتی بخواه ، خدا هم به کارهایت را به راحتی پیش می برد.

خدا را وکیل خودت قرار بده و به این وکیلی که قرار دادی اعتماد کن ، چون همین وکیل ،خالق و قدرت مطلق زمین و آسمان هاست و به راحتی تو را  به مسیری که دوست داری هدایت می‌کند خدایی که شب را روز می‌کند و روز را شب می‌کند ،  باران و برف را نازل می کند ، غذای کوچکترین حیوانات را زیر سنگین ترین سنگ ها ی زمین به آنها میرساند، قبل از اینکه بچه به دنیا بیاید شیر او را در سینه مادر حاضرمی‌کند.

مادری که عاشقانه فرزند خودش را بغل می‌کند و او  را در آغوش می‌کشد ، این‌محبت را خدا در دل این مادر قرار داده ، پدری که عاشقانه فرزندش را بغل می‌کند و او را در آغوش می‌کشد و از هست و نیست خودش جور می‌کند ، با سخت ترین شرایط مبارزه می‌کند و نیازهای فرزندش را برآورده می‌کند این محبت را خدا در دل این پدر قرار داده است .

زمانی که هیچ توانی نداری و نمیتوانی یک مگس را از سر خودت برانی دو نفر را عاشق تو میکند که عاشقانه ازتو مراقبت کنند و بزرگت کنند و با عشق نیازهایت را بر آورده می کنند.

به نظر شمافاصله ی بین محبت پدر و مادر و محبت خدا چقدر است ، مطمئنا ، به اندازه ی عظمت خداوند نسبت به پدر و مادر ، به اندازه فاصله بین خالق و مخلوق و فاصله بین عشق پدر و مادر نسبت به فرزند در مقابل  عشق خدا نسبت به همان فرزند اصلا قابل مقایسه نیست.

تازه زمانی که که بزرگ شدی و دیگر پدر و مادری هم بالای سرت نیست همان خدا باز هم مراقبت هست ، همان خدا عاشقانه دوستت دارد و دوست دارد با او حرف بزنی ، حرف دلت را به او بگویی وهر لحظه  با او صحبت کنی ، خدایی که عاشقانه دوستت دارد و توان انجام همه کارهایت را دارد قطعا هر خواسته ایی داشته باشی بر آورده می کند و به راحتی میتوانی به او تکیه کنی ، هم در دنیا و هم در آخرت و با شادی و خوشبختی و با خیال راحت زندگیت می کنی.

اگر دنبال روابط عاطفی زیبا هستی ، اگر ثروت می‌خواهی ، اگر زندگی آرام میخواهی ، اگر روابط اجتماعی ، موقعیت اجتماعی ، عزت نفس و هر آنچه که دنبالش هستی را از او بخواهی را برآورده می کند.

پس با این خدا راحت حرف بزن و چیزی را که دوست داری به آن برسی به خدا  بگو .

هیچ نیازی به مقدمه چینی و کارهای عجیب و غریب نیست .

 

خدای مهربانم سلام

صبح از خواب بیدار میشوی بگو خدای مهربانم سلام  ، خدایا شکرت که چنین روز زیبایی را دوباره به من هدیه دادی ، خدایا شکرت روزی به این پربرکتی را در زندگیم قرار دادی و اجازه دادی دوباره از نعمت هایت استفاده کنم ، خدایا شکرت دارم باتو حرف میزنم،خدایا شکرت که روحم را دوباره به جسمم برگرداندی و اجازه دادی باز هم  یک روز زیبارا تجربه کنم .

روزت را با شادی و امید شروع کن و بگو خدایا شکرت به خاطر همه نعمتهایی که به من دادی.

یعنی روزی که با سلام کردن به  خدا شروع شود آن روز پر از خیر و برکت وآرامش و ثروت و عزت نفس و موفقیت و ارتباطات عالی هست.

روزی که با سلام کردن به خدا شروع شده باشد بهترین روز زندگیت هست ،روزت را باسلام کردن به خدا شروع کن بخاطر هرچیزی که داری سپاسگزار باش مثل سلامتی ،همسر، فرزند، خانواده ، پدر، مادر، گوشی موبایلت ، سقف بالای سرت هرچیزی که به ذهنت میرسد و‌ با آن احساس خوب پیدا می‌کنی آن یک نعمت از طرف خداست.

بخاطر خود خدا تشکر کن بگو خدایاشکرت که خالق مهربانی مثل تو دارم ، خدایا شکرت که تو پروردگارمن هستی خدایا شکرت که تو رحیمی ، کریمی ، سخاوتمندی ، وهابی ، رب العالمینی و هزاران نعمت هست که میتوانی به راحتی از او تشکر کنی  و اینگونه  روزت را آغاز کن و هر لحظه با یاد خدا در قلب خودت آرامش وجودی خودت را بالا ببر ، بعد میبینی درهای رحمت خدا به رویت باز شدند و هر نعمتی که میخواهی در زندگیت جاری میشود ، اتفاقاتی در زندگیت رخ می دهد که باورت نمیشود ، همان خدا تورا به بهترین مسیر ها هدایت می‌کند ، در هر شغلی که هستی اگر درس می‌خوانی در  درس خواندن کمکت می‌کند اگه کارمندهستی ، استاد دانشگاهی ، پزشکی، معلمی ،کارگری ، مکانیکی ، فروشنده ایی  یا هرشغلی که داری خدا کمک می‌کند و تو فقط از زندگی کردن لذت می بری و زندگی برایت لذت بخش می شود.

شب هم که میخواهی بخوابی اتفاقات خوب همان روز را بشمار و سپاسگزاری کن و اگر این کار را هر روز انجام بدهی و برایت یک عادت بشود میبینی آنقدر این زیبایی ها و اتفاقات خوب در زندگیت زیاد میشوند که نمیتوانی همه آن اتفاقات را بشماری.

پس نجوا های ذهنت را کنار بگذار و راحت با خدا حرف بزن ،ببین چه جوابی می‌شنوی.

و با این کار خیلی ساده یک زندگی آرام و رو به موفقیت و پیشرفت را تجربه می کنی و این یعنی خلق زندگی آرامش بخش در کنار خالق هستی ، و هر لحظه خدا را در کنار خودت احساس می‌کنی و به این نتیجه می رسی که خالق هستی به بهترین وجه تو را پشتیبانی می کند.

 

در پایان آرزوی سلامتی ، تندرستی و سربلندی دنیا و آخرت را برای شما دارم و شمارا به خدای مهربان میسپارم .

 

سایت آموزشی مسیر نور

حبیب خیری

 

 

 

 

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر با واحد مدیریتی مسیرنور تماس بگیرید.

تماس با واتساپ
Close and go back to page