• خوشبختی چیست
  • خوشبخنی واقعی
  • خوشبختی کجاست
  • خوشبختی واقعی کجاست
  • خوشبختی در کجاست
  • خوشبختی واقعی در کجاست
  • خوشبختی

عزت نفس

مهم ترین موضوع هر فرد برای موفقیت و خلق خوشبختی فقط و فقط عزت نفس اوست ،این عزت نفس آدم ها است که روابط اجتماعی ،رابطه خانوادگی ، مخصوصا رابطه ی عاطفی آدم ها را محکم تر می‌کند و این عزت نفس آدم ها است که انسان ها را ثروتمند می‌کند

 

 

هفت نکته مهم برای عزت نفس و موفقیت

به نام خدای مهربان

سلام

می‌خواهم در مورد ارتباط بین عزت نفس با موفقیت با شما صحبت کنم .

بعد از موضوع توحید و ارتباط قلبی با خدا پایه و اساس پیشرفت آدم ها و رکن اصلی موفقیت ، عزت نفس آدم ها است.

یعنی مهم ترین موضوع هر فرد برای موفقیت و خلق خوشبختی فقط و فقط عزت نفس اوست ، این عزت نفس آدم ها است که روابط اجتماعی ،رابطه خانوادگی ، مخصوصا رابطه ی عاطفی آدم ها را محکم تر می‌کند و این عزت نفس آدم ها است که انسان ها را ثروتمند می‌کند و این عزت نفس آدم ها است که سلامتی جسمی ، روحی و بهترین اتفاقات را  در زندگی آدم ها رقم میزند.

من در ابتدا به صورت تیتر وار چند موضوع مهم را در مورد عزت نفس عنوان می کنم بعد سعی میکنم چند مورد از این موضوعات را توضیح بدهم.

1 - احساس گناه بزرگترین مانع موفقیت

2 -  موفقیت نتیجه احساس لیاقت

3 - خود باوری عامل موفقیت

4 - تمرین عزت نفس برای موفقیت

5 -احساس لیاقت عامل رسیدن به موفقیت

6 - قدرت نه گفتن در مسیر موفقیت

7 - تظاهر مانع موفقیت

 

1 - احساس گناه بزرگترین مانع موفقیت

در مورد عزت نفس بحث های زیادی هست و مهم‌ترین بحثی که پایه و اساس عزت نفس است احساس گناه و احساس دوری از خداست،یعنی شاهرگ اصلی عزت نفس آدمهاموضوع احساس گناه است ، احساس گناه نسبت به گذشته فردکه چه کارهایی را در کذشته انجام داده ، احساس گناه نسبت به خانواده ، فرزندان ، پدر ، مادر ، خواهر ، برادر ، همسر ، اطرافیان وجامعه ایی که در آن  زندگی میکنید وخودش را مسئول اتفاقاتی می داند که در اطراف او رخ میدهد، که بسیار موضوع مهمی است و عموم افراد جامعه درگیر این موضوع هستند ومن سعی میکنم در صحبتهام بیشتر به این موضوع بپردازم.

 

2 - احساس لیاقت و رابطه آن باموفقیت

موضوع بعدی در مورد عزت نفس بعد از احساس گناه احساس شایستگی و احساس ارزشمند بودنِ خود شخص است که فرد خودش را آدم لایقی می‌داند یا نه ، فرد خودش را انسان ارزشمندی می‌داند یا انسان بی لیاقتی می‌داند ،مثلا میخواهد داخل یک جمعی صحبت کند با خودش میگوید من که لیاقت صحبت کردن در این جمع را ندارم ، اینها آدمهای مهمی هستند اینها کجا من کجا وبا این طرز فکر خیلی از آدمهای توانمند موقعیت های پیشرفت خودشان را از دست میدهند وبه جایگاه دلخواه خودشان دست پیدا نمیکنند.

عده ایی هم هستند که فرد خودش را لایق و توانمند میداند ولی خجالت می کشد در جمع صحبت کند و ابراز وجود کند زمانی هم که به او می گویی در مورد توانایی هایت چیزی بگو  می گوید ؛

«  نه زشته مردم میگن میخواد خودنمایی کنه ، یا میخواد خودش رو به رخ ما بکشه ، میخواد از آب گل آلود ماهی بگیره ، میخواد ما رو ضایع کنه ... »

و صدتادلیل دیگر که در جمع ابراز وجود نکند.

 

ریشه اصلی همه موفقبتها اعتماد بنفس است
اعتماد بنفس و موفقیت

 

3 - خود باوری و ارتباط آن با موفقیت

در مورد دوست داشتن خود آدما هم‌ همینطور است یک بار با یکی از دوستان صحبت میکردم ، ایشان در مورد مشکلات خانوادگیش می گفت  و اینکه همسرش از او جدا شده بود وخیلی از علاقه خودش به همسرش میگفت و کارهایی که برای ایشان انجام داده بود و میگفت من عاشقانه همسرم را دوست داشتم و الان هم دوستش دارم و همه زندگیم را به پایش ریختم و همه جوره در خدمتش بودم ، اولین سوالی که از ایشان کردم این بود که: خودت را دوست داری ؟ با صراحت گفت :نه من از خودم بدم میاد ، همسرم مهمه من که کسی نیستم .

و با توجه به صحبت های این دوستمان مهم ترین دلیل این اتفاقات پایین بودن عزت نفس فرد ایشان هست ، تازه این اتفاق جنبه رابطه عاطفی این نوع دیدگاه بود ، اگر کسی با این دیدگاه زندگی کند در همه جنبه های زندگیش با مشکل مواجه می شود.

اگر خودت را دوست داشته باشی رشد میکنی ، اگر خودت را دوست داشته باشی در زندگیت پیشرفت می‌کنی و اگر خودت را دوست داشته باشی به عزت نفس واقعی دست پیدا میکنی ، هرچند اشکالی ندارد همسرت را عاشقانه دوست داشته باشی و بهش عشق بورزی ولی قبل از همه باید عاشق خودت باشی و خودت را عاشقانه دوست داشته باشی تا اطرافیانت یا جهان هستی یا کائنات تو را دوست داشته باشند .

اگر این خصوصیت در وجودت هست و می بینی که از خودت بدت می آید یک تمرین خیلی ساده میگویم و از شما میخواهم حدافل بیست و یک روز این تمرین را انجام دهید و ببینید رفتار اطرافیانت با شما چه تغییری میکند.

 

4 - تمرین عزت نفس برای موفقیت

صبح که از خواب بیدار میشوی مقابل آینه می ایستی و از خودت تعریف و تمجید می‌کنی و نگاه می‌کنی به زیبایی های خودت ؛

از چشمانت تعریف می‌کنی ، چهره ات را تعریف میکنی، وجود خودت را تعریف می‌کنی ، از اخلاق و رفتار  وهر جنبه مثبتی  که در وجود خودت می بینی ولذت می بری تعریف میکنی و میگویی خدایا شکرت که من را زیبا آفریده ایی و لذت می‌بری .

شاید در ابتدا این کار کمی مشکل باشد ولی با انجام مداوم این تمرین که خیلی هم زمان نمی‌برد کافیست روزی پنج دقیقه وقت بگذارید و در مورد زیبایی های خودتان صحبت کنید و با این کارعزت نفس خودتان را بالا ببرید .

کسی که خودش را دوست نداشته باشه جهان هم او را دوست ندارد و این قانون جهان هستی است.

 

5 -احساس لیاقت مهمترین عامل رسیدن به موفقیت

در مورد احساس لیاقت در صحبت کردن در یک جمع هم همینطور است اگر نمی توانید توانمندی هایتان را در یک جمع بیان کنید این تمرین را انجام دهید .

مثلا ؛

عده ایی را فرض کن که برای آنها صحبت میکنی و مجسم کن یا تصویر سازی ذهنی بکن و با آنها حرف بزن یا جلوی آینه بایست با خودت صحبت کن و توانمندی های خودت را به خودت بگو در عین حال فرض کن یک جمع پنج نفره صحبت می کنی ، بعد ده نفر و بعد از مدتی پنجاه نفر و رفته رفته میتوانی افراد بیشتری را تجسم کنی و این طی کردن تکامل خیلی عالی است .

با آنها صحبت کن و در مورد توانمندی هایت بگو و خودت را به چالش بکش ، از خودت سوال کن به خودت پاسخ بده و آن توانمندی هایی که داری را اول با خودت بیان کن و کم‌کم شروع کن با یک نفر که به او اعتماد داری و می‌دانی که مسخره ات نمیکند و با تو همدم هست با او در میان بگذار ، بعد تعداد افراد را بکن  دونفر ، سه نفر ، چهار نفر و آرام آرام برو داخل یک جمه پنج شش نفره صحبت کن و این عزت نفس درونی خودت را ببر بالا این یک تمرین خیلی ساده هست که میتوانی با این تمرین عزت نفس و احساس لیاقت خودت را ببری بالا .

 

6 - قدرت نه گفتن در مسیر موفقیت

موضوع بعدی قدرت نه گفتن است ، خیلی از افرلد توان نه گفتن به اطرافیانشان را ندارند رودربایستی دارند یا خجالت می کشند و با فرد مقابل تعارف دارند به وبه هردلیلی نمیتوانند درمقابل خواسته هایی که برخلاف میلشان هست به اطرافیانشان نه بگویند .

مثلا خودشان را مدیون آن فرد میدانند و زمانی که یک نفر از این فرد یک خواسته ای دارد و شرایط ایشان  هم مناسب نیست نمیتوانند به آن فرد درخواست کننده بگویند ، نه .

قدرت نه گفتن را باید بتوانی در وجودت بالا ببری و برای این کار شرایط خودت را می‌سنجی و اگر میبینی آسیبی به تو نمی‌زند وموقعیتت را به خطر نمی اندازد و اگر میبینی که وقتت را ، زندگیت را هدر نمیدهی مشکلی برایت ندارد کمک‌ کن خیلی هم عالی است و این انرژی مثبتی که به جهان هدیه میدهی به نفعت تمام میشود .

ولی زمانی که موضوعی پیش می آید به ضررت تمام میشود یا زمانت را از دست میدهی یا موقعیت اجتماعی خودت را به خطر می اندازی در آن صورت به راحتی باید بگویی متاسفم من نمیتوانم الان در این شرایط در این زمینه باشما همکاری کنم و کمکتان کنم .

 

7 - تظاهر مانع موفقیت

موضوع بعدی در مورد عزت نفس ، ماسک زدن یا تظاهر کردن هست که اغلب افراد جامعه به خاطر اینکه بگویند من فلان چیز را دارم یا فلان مقدار پول دارم یا می خواهند رضایت بقیه را به دست بیاورند دست به یک سری کارها میزنند و خودشان را به دردسر می اندازند .

توجه داشته باشید که نیازی نیست شما رضایت بقیه را جلب کنی نیازی نیست شما بخاطر خوش آیند بقیه  کاری را انجام بدهی که به این طریق به خودت آسیب بزنی یا خودت را به دردسر بیاندازی .

خیلی از افراد  هستند که به خاطر چشم و هم چشمی ، بخاطر حسادت ، به خاطر خودنمایی با قرض و بدهی و وام  و به زور  یک خودرویی یا  وسیله ایی را تهیه می کنند تا به بقیه نشان دهند که من این را خریده ام یا این وسیله را دارم .

اصلا نیازی به این کار ها نیست زندگی خودت را بکن پیشرفت های زندگیت را پله به پله جلو ببر و از زندگی خودت لذت ببر ، زمانی  می بینی به اندازه ایی پیشرفت کرده ایی که نیازی نبوده قرض بگیری ، وام بگیری و خودت را به درد سر بیاندازی .

حسادت یا غرور بی مورد باعث میشود وارد این مسائل شرک آلود بشوی و از مسیر خودت خارج شوی .

یک نوع ماسک زدن دیگر هم داریم که بخاطر خوش آیند بقیه و بخاطر اینکه مردم خوششان بیاید ظاهر خودت را تغییر بدهی خیلی ها میبینی بخاطر اینکه از ظاهر خودشان خوششان نمی آید یا جراحی میکنند یا آرایش های سنگین میکنند که بتوانند  به زعم خودشان ، خودشان را زیباتر کنند و نظر دیگران را نسبت به خودشان جلب کنند با این نگرش که من خیلی زیباهستم.

انسان به خودی خود زیبا هست لزومی ندارد که آرایش کنی یا جراحی های عجیب و غریب انجام دهی تا مردم بگویند فلان شخص چقدر زیباست .

اصلا نیازی به این کارها نیست هر چقدر وارد این وادی بشوید به همان اندازه عزت نفستان پایین می آید و اگر از این نوع  آدم ها الگو برداری می‌کنید بدانید که در مسیر غلط حرکت می‌کنید .

در مورد ترس ، غم ، دروغ ، قانع نشدن به خواسته های به ظاهر کوچک ، احساس قربانی شدن ، خود باوری و قدرت خلق زندگی ، همه اینها ارتباط مستقیم با عزت نفس انسان دارند که نیاز به زمان زیادی دارد که در مورد تک تک آنها بحث کنیم.

به لطف خدا در مقالات آینده یا در کلاس های آموزشی این موضوعات را بیشتر توضیح میدهم و به صورت گسترده با شما در میان می گذارم.

 آرزوی قلبی من خوشبختی و موفقیت شماست.

 

در پایان آرزوی سلامتی تندرستی و خوشبختی در دنیا و آخرت را برای شماعزیزانم  دارم و شمارا به خدای مهربان می سپارم.

خدانگهدار.

سایت آموزشی مسیر نور

حبیب خیری

 

 

 

  

جهت کسب اطلاعات بیشتر با واحد مدیریتی مسیرنور تماس بگیرید.

تماس با واتساپ
Close and go back to page