توجه عمیق به اسرار خوشبختی
راز سلامتی جسمی و روحی انسان
جلسه چهارم
به نام خدای مهربان
سلام
خدا را شکر که دوباره این فرصت را در اختیارم قرار دارد تا در خدمت شما عزیزانم باشم.
امروز جلسه چهارم از دوره آموزشی راز سلامتی را با هم کار می کنیم و از خدای مهربانم می خواهم یاری ام کند تا به بهترین وجه ممکن این جلسه را برگزار کنیم.
تا الان در مورد نحوه زندگی بشر در زمانهای گذشته و مقایسه آن با انسانهای امروزی صحبت کردیم و نوع مواد غذایی انسانهای اولیه و انسان امروزی را بررسی کردیم و تا جایی که امکان داشت مضرّات مواد غذایی نامناسب و منافع غذا های مناسب و زمان خوردن غذا و نوع غذایی که باید بخوریم را عنوان کردیم ، از طرفی در جلسه اول به خودمان قول دادیم که این برنامه غذایی را رعایت کنیم تا اگر دچار بیماری های ناشی از خوراک نامناسب هستیم، سلامتی جسمی خودمان را بدست بیاوریم.
در این جلسه می خواهم یک مرور کلی به جلسات گذشته داشته باشیم و اگر در مورد موضوعاتی که گفته ام نقصی به ذهنم میرسد در مورد آن توضیحات بیشتری بدهم.
و نیز در پی اتفاقاتی که در اثر تغییر روند زندگی شما در زمینه این نوع برنامه غذایی رخ می دهد، احتمالا برخی از دوستان با چالشهایی مواجه شوند که برای رعایت این نوع برنامه غذایی کار را برایشان به ظاهر سخت کرده باشد، لذا در این جلسه توضیحاتی را می دهم تا به راحتی این مسیر زیبا و دلنشین را طی کنید.
قانون کلی سلامتی جسمی انسان
بدن انسان برای حفظ سلامتی خودش در مقابل هر نوع شیئ خارجی و نامناسب، تقریبا آمادگی کامل را دارد تا از خودش در مقابل بیماری ها دفاع کند و هر چیزی که برای سلامتی بدن مضر باشد آن را تشخیص داده و بهترین عکس العمل را از خودش نشان خواهد داد.
لذا با توجه به اینکه ژنهای جسم انسان در طی حداقل دو و نیم میلیون سال و سیر تکاملی خود در زنجیره غذایی گوشت خواران قرار گرفته است به همین دلیل هر نوع ماده غذایی که از پروتئین حیوانی و چربی حیوانی تشکیل شده باشد با آن سازگار است و هر نوع ماده غذایی که از کربوهیدرات، نشاسته، قند و امثال آن تشکیل شده باشد با آن غریبه هست و با آن سازگاری ندارد و در اثر مصرف این نوع مواد غذایی دچار مشکل خواهد شد.
زمانی که کربوهیدرات، نشاسته و قند مصرف میکنیم چه اتفاقی رخ میدهد
با توجه به اینکه کربوهیدرات در خون انسان تبدیل به قند شده و با افزایش میزان قند در جریان خون مغز انسان به خطر می افتد و به کما می رود لذا زمانی که کربوهیدرات و یا مواد قندی مصرف میکنیم و قند خون بالا می رود پانکراس ( لوزالمعده ) به وسیکه سلولهای ß نسبت به میزان قند در خون هورمون انسولین تولید می کند و انسولین تولید شده وارد گیرنده های سلولی ( resepter ) شده و باعث باز شدن کانال گلوکوز می شود در نتیجه گلوکوز یا همان قند اضافی موجود در خون از جریان خون خارج شده و از کانال گلوکوز وارد سلولهای چربی شده و به شکل زنجیره هیدرو کربن یا همان چربی در آنجا ذخیره می شود و اگر میزان کربوهیدرات یا مواد قندی مصرف شده بالا باشد فرد دچار چاقی مفرط می شود.
در صورتی که این اتفاق ادامه پیدا کند و هر روز کربوهیدرات مصرف کنیم گیرنده های سلولی حساسیت خودشان را نسبت به انسولین از دست می دهند و در مقابل آن مقاوم می شوند که در این صورت می کویند بدن فرد نسبت به انسولین مقاوم شده است.
در این حالت مغز برای خارج کردن قند اضافی از جریان خون و باز کردن کانال گلوکوز مجبور است انسولین بیشتری ترشح کند تا بتواند گیرنده سلولی را تحریک کند و قند اضافی را از جریان خون خارج کند و این اتفاق در طول سالیان دراز رخ میدهد تا جایی که مقاومت به انسولین در گیرنده های سلولی به اندازه ایی بالا میرود که مقدار انسولین ترشح شده توسط مغز برای باز کردن کانال سلولی کافی نیست.
در نتیجه میزان قند در جریان خون به قدری بالا میرود که فرد دچار مشکل شده و به پزشک مراجعه می کند، پزشک نیز از او آزمایش قند خون می گیرد و نتیجه آزمایش نشان میدهد که میزان قند در جریان خون از حد معمول بیشتر است در نتیجه پزشک به بیمار خود می گوید شما به دیابت نوع دو یا مرض قند مبتلا شده ایید.
و به جای اینکه مشکل اصلی را حل کند و میزان قند خون بیمار را کنترل کند به او انسولین تجویز می کند، در نتیجه در اثر وجود قند بیش از حد و انسولین بیش از حد در جریان خون فرد دچار بیماری های عجیب و غریب مانند خود ایمنی و .... که در جلسه اول گفتم می شود.
اگر دقت کرده باشید بیماری های گفته شده در پنجاه الی صد سال اخیر به وجود آمده اند و قبلاً چنین بیماری های عجیب و غریبی وجود نداشت.
هدف ما از این برنامه غذایی کاهش میزان ترشح انسولین و بالا بردن حساسیت بدن نسبت به هورمون انسولین است که با کاهش تعدّد غذایی و مصرف نکردن کربوهیدرات و مواد قندی امکان پذیر است .
نکته قابل توجه اینجاست که خوردن کوچکترین مواد غذایی حتی به اندازه یک عدد تخمه یا یک عدد کشمش و یا نصف استکان مایع شیرین مانند آب میوه و ... باعث ترشح هورمون انسولین در بدن شده و یک وعده غذایی کامل محسوب می شود و مقاومت به انسولین را در بدن بالا می برد، به همان دلیل تاکید میکنم میان وعده ها و مایعات شیرین را به صورت کامل از برنامه غذایی خودتان حذف کنید.
1- یکی از اتفاقاتی که در اثر ترشح بیش از حد انسولین رخ می دهد این است که انسولین موجود درجریان خون مانع ترشح هورمون لیپتین می شود( هورمون احساس سیری ) و به همین دلیل فرد احساس سیری نمی کند و مغز احساس گرسنگی دارد در نتیجه فرد با وجود خوردن غذا بعد از مدت کوتاهی به دلیل ترشح بیش از حد انسولین باز هم به دنبال خوردن غذا هست و نهایتا باعث چاقی در فرد می شود.
2- اتفاق دیگری که در اثر ترشح انسولین رخ می دهد این است: تا زمانی که انسولین در خون جریان دارد هورمون گلوکوگان ترشح نمی شود.
هورمون گلوکوگان زمانی در جریان خون بالا می آید که هورمون انسولین در جریان خون پایین باشد.
وظیفه هورمون گلوکوگان این است که چربی ذخیره شده در سلولها را از داخل سلولها خارج کرده و تبدیل به قند کرده و به عنوان منبع انرژی وارد جریان خون می کند.
در واقع مهم ترین عامل برای از بین بردن چاقی و ایجاد اندام مناسب در افراد ترشح هورمون گلوکوگان می باشد، به همین دلیل فاصله غذایی را در این برنامه غذایی بیشتر می کنیم تا هورمون انسولین به صورت کامل از جریان خون خارج شود، تا پانکراس بتواند هورمون گلوکوگان را ترشح کند، لذا در این مدت زمان هورمون گلوکوگان مانند لودر چربی های اضافی را از سلولهای ذخیره چربی خارج کرده و از آنها به عنوان منبع انرژی استفاده می کند و در مدت زمان کوتاهی چربی های اضافی شما از بین رفته و شما اندام مناسب خودتان را به دست می آورید .
در نتیجه در صورت تعدّد غذایی بالا و یا مصرف کربوهیدرات یا شیرینی جات به خاطر وجود انسولین در جریان خون این اتفاق رخ نمی دهد و زمانی که بدن به انرژی نیاز دارد چون هورمون گلوکوگان نمی تواند ترشح شود و از طرفی هورمون لیپتین نیز ترشح نمی شود.
در نتیجه به دلیل ترشح نشدن هورمون گلوکوگان چربی ها در سلولهای بدن باقی می مانند و به دلیل ترشح نشدن هورمون لیپتین فرد احساس گرسنگی میکند و به دنبال خوردن غذا می گردد در صورتی که منبع عظیمی از انرژی در سلولهای بدن او به صورت چربی ذخیره شده و آن منبع انرژی به هیچ دردی نمی خورد که هیچ تازه فرد بسیار چاق و اندام نامناسب هم دارد.
جایگاه انسان در زنجیره غذایی
انسان جزو شکارچیان و در زنجیره غذایی جزو گوشت خواران هست تا جایی که اندامهای گوارشی انسان دقیقاً مانند گوشت خواران است مانند شیر و پلنگ و ...
به همین دلیل بهترین و سازگار ترین مواد غذایی با بدن انسان پروتئین حیوانی و چربی حیوانی است، چون کربوهیدرات بسیار پایین دارند و زمانی که انسان گوشت می خورد کمترین میزان ترشح انسولین را دارد .
در صورتی که هر آنچه منبع گیاهی دارد سرشار از کربو هیدرات است و زمانی که انسان آن را می خورد باعث ترشح بیش از حد انسولین در بدن انسان می شود.
در واقع گیاهان اکسیژن ( O 2 ) و کربن ( C 2 ) را از هوا، و آب( H2O )را از زمین دریافت می کنند و آن را فتوسنتز کرده و کربوهیدرات تولید می کنند و حیوانات گیاه خوار ( مانند: گاو ، گوسفند ، پرندگان و ... ) گیاهان را مصرف می کنند و آن را تبدیل به پروتئین حیوانی می کنند و نهایتا انسان در این زنجیره به عنوان مصرف کننده پروتئین حیوانی قرار می گیرد که در طی دو میلیون سال در این زنجیره غذایی جایگاه محکمی دارد در صورتی که بعد از انقلاب کشاورزی (حدود ده هزار سال اخیر) کربوهیدرات وارد زندگی انسان شده و باعث اختلال در این زنجیره غذایی شده است.
مخصوصاً در صد سال اخیر به دلیل مصرف بالای کربوهیدرات و شیرینی جات و پیشرفت صنعت کشاورزی و دانه بندی بسیار ریز آرد و جذب بالای بدن و نیز تعدّد غذایی بسیار بالا، باعث چاقی بیش از حد و بیماری های مختلف از جمله دیابت نوع دو در زندگی انسانها شده است .
منبع قرآنی برای مضرّ بودن کربوهیدرات
با توجه به اینکه در کتاب قرآن در آیات 57 و 61 سوره بقره از ترنجبین و گوشت بلدرچین به عنوان غذایی پاکیزه و گوارا یاد کرده که قوم بنی اسرائیل به آن اعتراض میکنند و به حضرت موسی می گویند ما یک نوع غذا را نمی خواهیم و از خدا بخواه برای ما از زمین سبزی و خیار و سیر و عدس و پیاز برویاند و در جواب حضرت موسی به ایشان می فرماید آیا شما به جای غذای بهتر غذای پست تر را می خواهید؟
چیزی که مشخص است و در این دو آیه به صورت کاملاً روشن گفته شده، از ترنجبین و گوشت به عنوان غذای مناسب و از سبزی، خیار، سیر، عدس وپیاز به عنوان غذای پست یاد شده است.
و اگر به مواد تشکیل دهنده این مواد غذایی ( سبزی، خیار، سیر، عدس وپیاز ) توجه کنیم و فرایندی که در اثر خوردن آنها در بدن انسان رخ می دهد دقت داشته باشیم به پست بودن و مضر بودن آنها پی می بریم.
در صورتی که حیوانات گیاه خوار این مواد غذایی را می خورند و به پروتئین که بهترین و سازگار ترین مواد غذایی برای بدن انسان است تبدیل می کنند و در اختیار انسان که اشرف مخلوقات خداست قرار می دهند.
شاید این موضوع به ذهن شما بیاید که در قرآن از عسل، شیر، خرما و ... یاد شده که خوردن آن را عنوان کرده است و من در این دوره آموزشی گفته ام آنها را از برنامه غذایی حذف کنید.
اولاً: آیا عسلی که در مغازه ها به فروش میرسد کاملاً طبیعی هست و یا از شکر برای ساخت آن استفاده شده است؟
دوماً: در عصر حاضر انسانها به قدری از غذای نامناسب(کربوهیدرات، نشاسته و مواد قندی) استفاده کرده اند که جسم آنها دچار بیماری شده ( مانند دیابت نوع دو و ... ) تا جایی که خوردن شیر یا خرما هم برای آنها مضر است و باعث تشدید بیماری آنان می شود و برای درمان آن باید از خوردن آن خودداری کنند.
سوپ استخوان و یا آب قلم بخورید
تمرین 1 : بسیار مهم
یکی از مهم ترین و مقوی ترین مواد غذایی که حتما باید در برنامه غذایی خودتان قرار دهید سوپ استخوان و یا همان آب قلم است که هر روز صبح باید آن را میل کنید تا استخوانها و غضروفهای محکم و قدرتمندی داشته باشید در ضمن این ماده غذایی برای رشد و تقویت مو بسیار موثر است.
طرز تهیه آن به این صورت هست که قلم یا پاچه و یا هر کدام از استخوانهای داخلی گوساله،شتر،گوسفند و یا پای مرغ را در ابتدا داخل قابلمه قرار دهید و آن را پر از آب کنید و مقدار کمی سرکه به آن اضافه کنید و بعد از یکی دو ساعت زیر آن را روشن کنید و بگذارید جوش بیاید، بعد از جوش آمدن شعله را کم کنید تا حدی که بسیار آرام و به مدت ده الی دوازده ساعت بجوشد تا جایی که چربی استخوان در سطح آب دیده می شود .
آن را بعد از سرد شدن داخل یخچال قرار دهید تا چربی سطح آن جامد شود و آن را جمع کنید و در پخت و پز به عنوان روغنی بسیار مقوی و لذیذ استفاده کنید.
آب به دست آمده از آن را نیز در لیوان های یکبار مصرف پرکنید و داخل فریزر نگهدارید و هر روز صبح یک لیوان آب قلم بخورید و پر انرژی و قدرتمند روز خودتان را اغاز کنید.
در صد سال اخیر چرا بیماریها زیاد شدند
با توجه با فعالیت جسمی انسانها قبل از انقلاب صنعتی و ماشینی شدن زندگی انسان، زندگی روزمره آدمها عموما با فعالیت جسمی همراه بوده و اکثر آنها صبح تاشب یا کشاورزی می کردند که انرژی بسیار بالایی را می طلبید و یا دامداری می کردند که کیلومتر ها پیاده روی می کردند و بدن نیاز به انرژی بسیار بالایی داشته، به همین دلیل هر نوع مواد قندی یا کربوهیدرات که مصرف میکردند همان ابتدا مصرف می شده و نیازی به ذخیره سازی آن نبوده، لذا بحث ترشح بیش از حد انسولین و یا ذخیره سازی قند به عنوان منبع انرژی در بدن به میان نمی آمده است.
همین الان هم زنان شهر نشین امکان ندارد مانند زنان عشایر صبح تا شب کار کنند و فعالیت فیزیکی داشته باشند و مردان شهری هم به همین ترتیب .
نهایتا می بینیم که بیماری در شهر نشینها بسیار بیشتر از روستائیان و عشایر هست.
تمرین 2 :
لذا ورزش و یا باشگاه ورزشی وهمچنین پیاده روی را حتما در برنامه روزانه خود قرار دهید تا جسم سلامت و قدرتمند و طول عمر بیشتری داشته باشید .
در جلسات آینده در مورد این موضوعات بیشتر صحبت خواهم کرد .
زمانی که لاغر میشویم آیا عضله از دست میدهیم؟
دوستانی که چاق هستند و یا اضافه وزن دارند در چند ماه ابتدایی به خاطر از دست دادن آب بیش از حد شاید فکر کنند که عضله از دست میدهند.
در صورتی که اینطور نیست و بدن انسان برای کسب انرژی خود ابتدا سراغ چربی های اضافی رفته و از آنها به عنوان منبع انرژی استفاده می کند و بعد از آن سراغ پروتئین های نامناسب میرود و آنها را استفاده می کند و اگر مواد قندی و کربو هیدرات استفاده نکنید حتی جوشها، خال گوشتی و سلولهای سرطانی و هر نوع مواد اضافی بدن را به عنوان مواد غذایی شناخته و از آن استفاده می کند و آنها را از بین می برد که در جلسات آینده به صورت مفصل توضیح خواهم داد و اگر هیچ گونه مواد غذایی پیدا نکند از عضلات بدن به عنوان منبع انرژی استفاده خواهد کرد.
هدفمند زندگی کنید
بسیار تاکید می کنم همیشه در زندگی خودتان هدفی را دنبال کنید و هرگز بدون هدف زندگی نکنید و اگر به خواسته هایتان رسیدید هدف جدیدی را انتخاب کنید و به دنبال رسیدن به آن تلاش کنید و از طی کردن مسیر لذت ببرید.
در این دوره آموزشی نیز سلامتی جسمی یا رسیدن به اندام مناسب را یکی از اهداف خودتان قرار دهید و هرگز از رسیدن آن کوتاه نیایید و اجازه ندهید شرایط بیرونی شما را تحت تاثیر خود قرار دهد و همیشه به برنده بودن عادت کنید.
در کنار این دوره آموزشی به خواسته های درونی خودتان نگاه کنید و ببینید از چه چیزی لذت می برید و اهداف خودتان را اولویت بندی کنید و بزرکترین آن را انتخاب کنید و برای رسیدن به آن تلاش کنید، همانطور که در یکی از مقاله های سایت مسیر نور در مورد هدفگذاری صحبت کرده ام با شرکت کردن در یک دوره آموزشی یا مطالعه کتاب و یا کارکردن در محیطی که به رسیدن به هدف شما کمک میکند در مسیر رسیدن به آن هدف تلاش کنید، در نتیجه به خاطر لذتی که برای رسیدن به اهدافتان می برید و در مسیر علایق خود قدم برمی دارید صبح تاشب متوجه طی شدن زمان خود نمی شوید حتی در طول روز احساس گرسنگی هم نمی کنید .
آدمی که بیکار باشد و بدون هدف زندگی کند اگر یک روز هم در خانه بماند و سرکار نرود از روی بیکاری هرلحظه سر یخچال می رود و همینطوری در یخچال را باز می کند و داخل آن را نگاه می کند و دوباره آن را می بندد و این کار را چندین بار انجام میدهد تا جایی که چیری برای خوردن پیدا می کند و خودش را با خوردن سرگرم می کند.
تغییرات جسمی و پیشرفت خودتان را ثبت کنید
تمرین 3 :
حتما یک روز در هفته را انتخاب کنید و در آن روز روند پیشرفت خودتان را ثبت کنید و با نوشته های خودتان که در جلسه اول ثبت کرده اید مقایسه کنید و اگر تغییر جدیدی در جسم شما رخ داده آن را بنویسید.
مانند: کاهش تکرر ادرار، از بین رفتن بوی بد بدن، کاهش اشتها به غذا، فعال شدن ذهن، تمرکز بیشتر در کار، تعادل در خواب، کم شدن خستگی، شادابی بیشتر، افزایش انرژی روزانه، خلق و خوی بهتر و آرام تر، کاهش وزن، کاهش استرس، شفاف شدن پوست و ...
و از تغییراتی که در روند بهبود جسمی خودتان می بینید حیرت زده می شوید و از این مسیر زیبا بیشتر لذت خواهید برد و انگیزه بیشتری دارید تا این مسیر را با اراده، محکم و قوی تر طی کنید.
دلیل احساس گرسنگی بی مورد
اگر در طول انجام تمرینات و برنامه غذایی احساس گرسنگی می کنید به چند دلیل می تواند باشد.
1- با توجه به اینکه بدن انسان برای انجام بعضی از کارها در زمان معین عادت می کند و در راس آن ساعت مشخص ناخود آگاه به سمت انجام آن کار می رود، در مورد خوردن غذا هم همینطور است.
کسی که در زمان مشخص به خوردن صبحانه و یا نهار عادت دارد مشخص است که در همان زمان طبق عادت احساس گرسنگی می کند و به دنبال خوردن غذا می رود و این موضوع بعد از مدتی تغییر کرده و در اثر انجام صحیح تمرینات بدن به نخوردن غذا عادت می کند و جای نگرانی ندارد.
2- دلیل دیگر این است که بدن انسان مدت زمانی طول می کشد تا از حالت قند سوزی به حالت چربی سوزی تغییر کند و بعد از اینکه بدن به چربی سوزی عادت کرد دیگر احساس ضعف و کرسنگی ندارید.
پس ذهن خودتان را کنترل کنید تا بدن شما حالت طبیعی خود را پیدا کند و مسیر جدید را به راحتی طی کند.
در این مدت زمان اگر کربوهیدرات یا موادنشاسته ایی و یا مواد قندی بخورید عملاً مسیری را که رفته ایید را خراب می کنید و بدن شمال به حالت قند سوزی باز می گردد و برای برگشتن به حالت چربی سوزی حداقل دو هفته زمان خواهد برد، پس با خوردن مواد غذایی نامناسب این مسیر را خراب نکنید.
یک آدم بالغ چند گرم قند در خون دارد
یک آدم بالغ با وزن 70 کیلو گرم حدوداً 5 لیتر خون در جسم خود دارد و میزان قند طبیعی موجود در هر لیتر خون حدود 1.4 گرم است در نتیجه یک آدم بالغ حدود 7 گرم قند در خون دارد و هر مقدار قند اضافی که مصرف می کنیم پانکراس باید نسبت به آن میزان انسولین ترشح کند تا بتواند قند اضافی را از جریان خون خارج کند، در غیر اینصورت مغز انسان به کما خواهد رفت .
با توجه به اینکه کربوهیدرات و نشاسته در جریان خون تبدیل به قند می شوند و خود شیرینی جات هم قند خالص هستند، در هر وعده غذایی که سرشار از کربوهیدرات است و یا زمانی که شیرینی یا بستنی می خورید بدن شما به چه میزان باید انسولین ترشح کند تا این حجم از قند را از جریان خون خارج کند و این حد از فشار که به سیستم گوارشی بدن وارد می شود و انسولین بیش از حد که توسط پانکراس ترشح می شود، با توجه به اینکه انسولین بیش از حد در بدن یک سم مهلک محسوب می شود و از طرفی وجود بیش از اندازه انسولین در جریان خون در ابتدا باعث مقاومت بدن در مقابل انسولین می شود و این بد ترین حالت بدن انسان نسبت به هورمون انسولین می باشد.
در صورتی که بدن انسان به قدری باید در مقابل انسولین حساس باشد که با کمترین میزان انسولین، عکس العمل نشان دهد و قند اضافی را از جریان خون خارج کند .
موضوع اینجاست که این اتفاق یک بار رخ نمی دهد و هر روز و هر روز این کار را تکرار می کنیم و بعد از چند سال انواع بیماری ها خودشان را نشان می دهند و فرد گرفتار بیماری هایی می شود که حتی اسم آن را نشنیده بود و کمترین آن دیابت نوع دو، بیماری خود ایمنی، رشد غده های سرطانی و ... است .
چربی بیش از حد در بدن انسان
زمانی که چربی بدن بیش از حد زیاد می شود
1- سلولهای چربی بزرگتر می شوند.
2- سلولهای جدید برای ذخیره چربی تولید می شوند.
3- باعث تجمع بافت چربی یا سلولیت در قسمت ران و باسن زنان و ظاهر نامناسب پوست بدن می شود.
زمانی که سیر هستید غذا نخورید
زمانی که سیر هستید و به عبارت دیگر احساس گرسنگی نمی کنید اصلاً غذا نخورید، شاید به مدت دو یا سه روز نسبت به غذا بی میل باشید و این اتفاق کاملا طبیعی هست و مشکلی ندارد، اجازه بدهید بدن شما روند طبیعی خودش را پیش ببرد.
زمانی که بدن شما نیاز به مواد غذایی داشته باشد مغز دستور می دهد و هورمون گرلین ترشح می شود و احساس گرسنگی می کنید و آن موقع تا اندازه ایی که احساس سیری می کنید غذا بخورید.
احتمال دارد در برخی موارد بعد از یکی دو روز نخوردن غذا دوبار در یک روز گرسنه شوید که در این حالت تا جایی که احساس سیری می کنید غذا بخورید و مشکلی ندارد .
احساس بوی استون در دهان
افرادی که چاق هستند در ابتدای دوره بین دو تا سه ماه احتمالاً احساس بوی استون در دهان خودشان داشته باشند، این بو به دلیل تجزیه چربی های بدن و تولید مولکولهای کتون توسط کبد به وجود می آید که کاملا طبیعی است و بدن از آنها به عنوان انرژی استفاده می کند و با خوردن سالاد و سبزی جات در زمان وعده غذایی به راحتی برطرف می شود.
منافع کتون بادی برای بدن
• تامین انرژی بدن در شرایط کمبود گلوکوز
• کاهش التهاب و کمک به سلامت قلب و کاهش بیماری های التهابی
• بهبود عملکرد مغز
• مدیریت دیابت نوع دو
• کاهش مقاومت بدن به انسولین
• افزایش انرژی پایدار در بدن مخصوصاً در ورزشهای استقامتی
نقش چربی حیوانی در برنامه غذایی و ترشح انسولین
چربی حیوانی تنها مواد غذایی هست که پانکراس نسبت به آن عکس العمل نشان نمیدهد و انسولین ترشح نمی کند و جالب اینجاست که مهم ترین منبع انرژی بدن چربی حیوانی و بعد پروتئین هست و بیشترین میزان چربی را مغز استفاده می کند.
اگر وزن شما زیاد است و تصمیم دارید با سرعت زیاد وزن کم کنید در دو سه ماه اول میران چربی را در وعده های غذایی کم کنید و بعد از رسیدن به وزن ایده آل خود به هر مقدار که خواستید چربی در غذای خود استفاده کنید هرچند عامل اصلی در چاقی و اضافه وزن کربوهیدارت است نه چربی .
چربی باعث می شود ما انرژی دریافت کنیم درحالی که به هیچ عنوان انسولین ترشح نشود.
زمانی که مصرف کربوهیدرات را قطع می کنیم بدن ما از چربی ذخیره شده و یا از کیتون بادی ها به عنوان منبع انرژی استفاده می کند.
ارتباط چربی و کارکرد مغز انسان
هرچند 2 درصد وزن انسان را مغز او تشکیل داده است ولی 20 درصد کالری بدن را مصرف می کند.
مغز انسان 75 درصد از انرژی خودش را از کیتون بادی ها و 25 در صد آن را از قند تامین میکند و جالب اینجاست، زمانی که نیاز به قند دارد هورمون گلوکوگان را ترشح می کند و هورمون گلوکوگان چربی ذخیره شده را از سلول خارج کرده و به شکل قند وارد جریان خون می کند و قندی که خود بدن تولید می کند بسیار مفید تر از قندی هست که انسان مصرف می کند.
کنترل ذهن و کنترل خوراک
همانطور که کنترل ورودی ذهن برای سلامتی روحی و ایجاد باورهای درونی مهم ترین نقش را در زندگی انسان دارد، کنترل خوراکی و نوع غذایی که می خوریم برای ایجاد سلامتی جسمی مهم ترین نقش را بازی می کندپس با کنترل نوع غذایی که می خوریم سلامتی جسم خودمان را تضمین می کنیم.
رسیدن به سلامتی جسمی و مراقبت کردن از آن مانند رسیدن به موفقیت و حفظ آن است، همانطور که در مقاله های خوشبختی و موفقیت گفته ام نمی شود با آدمهای نامناسب نشست و برخاست کرد و به موفقیت رسید، نمی شود ورودی نامناسب به ذهن داد و به موفقیت رسید و نمی شود همیشه در مورد بدبختی صحبت کرد و به خوشبختی رسید.
داشتن بدن سالم هم همینطور است، نمی شود غذای نامناسب خورد و بدنی سالم داشت و نمی شود آشغال به خورد بدن داد و انتظار سلامتی داشت ، باید غذای مناسب بخوری و انتظار داشته باشی جسمی سالم و سرحال داشته باشی.
اعتیاد به شکر مانند مواد مخدر
یکی از مواد غذایی که مغز نسبت به آن اعتیاد پیدا می کند و دقیقاً مانند کوکائین عمل می کند شکر است.
شکر دارای ترکیبات شیمیایی مانند تروپین و سروتونین است که در مغز مانند موادمخدر عمل می کند، علائم اعتیاد به شکر مانند علائم ترک مواد مخدر است، در این نوع اعتیاداگر شخصی خوردن نوعی ماده شیرین را جزو عادت های خودش قرار داده باشد مصرف نکند ممکن است علائم پایین آمدن قند خون را داشته باشد.
مانند:اضطراب، لرزش خفیف، عصبانیت و عرق سرد.
مصرف قند مرکز پاداش دهی مغز را فعال می کند و زمانی که مرکز لذت یا مرکز پاداش دهی مغز فعال می شوداحساس خوشی و لذت در فرد به وجود می آید، غذا هایی که شاخص گلاسیمی بالا( میزان تاثیر کربوهیدرات موجود در غذا برقند خون ) دارند در مرکز پاداش مغز خاصیت اعتیاد آور ایجاد می کنند و احساس گرسنگی شدید تری را نسبت به غذا های کم قند به وجود می آورند و این یعنی غذا هایی که باعث بالا رفتن قند خون می شوند باعث ایجاد اعتیاد بیشتری در مغز انسان می شوند.
تاثیر مشروبات الکلی در سلامتی جسمی
الکل نیز مانند کربوهیدرات عمل می کند و بدن ما قادر به تجزیه آن نیست و مصرف آن عواقب جبران ناپذیری را به دنبال دارد.
• سرگیجه
• تغییر خلق و خو
• حالت تهوع و استفراغ
• سردرد
• اختلال در بینایی و شنوایی
• اسهال
• پرخاشگری
• ناتوانی در کنترل هیجانات
• مشکلات کبدی و عواقب نامناسب
• مشکلات قلبی
تاثیر عوامل بیرونی در نوع تغذیه
اینک که شما این مطالب را مطالعه می کنید قطعاً درخواستی از خدای مهربان داشته اید که به این مسیر و این مطالب هدایت شده اید و کار خداوند هدایت انسانها به مسیر خواسته هایشان است و مهم تر از آن خود شما هستید که از این هدایت الهی چگونه استفاده می کنید، آیا به این هدایتها عمل میکنید یا بعد از مدتی آن را رها کرده و به روش تغذیه قبلی خودتان برمی گردید.
شاید بعضی از شما در موقعیتی قرار بگیرید که به خاطر خجالتی بودن یا به عبارت دیگر نداشتن عزت نفس نتوانید برنامه غذایی صحیح را رعایت کنید.
مثلاً زمانی که مهمانی دعوت شده اید و یا زمانی که مهمان دعوت کرده اید.
در چنین شرایطی باید به تعهدی که داده اید فکر کنید و ارزش آن تعهد را به خودتان یاد آور شوید.
اگر مهمان دعوت شده اید معمولا در مهمانی ها از گوشت به عنوان خورشت و یا از سبزیجات به عنوان سالاد در پذیرایی ها استفاده می کنند که شما می توانید از این مواد غذایی استفاده کنید و اگر کسی سوال کرد لزومی ندارد توضیح دهید که چه نوع برنامه غذایی را استفاده می کنید ، شما می توانید بگویید روشی را برای تغذیه آزمایش میکنم و یا هر دلیل دیگری که با ابتکار خودتان نیازی به توضیحات بیشتر نداشته باشد چون هرچه بیشتر توضیح دهید افراد، بیشتر وارد بحث می شوند و از نظریات خودشان در مقابل شما دفاع می کنند و همانطور که در جلسه اول گفتم خیلی از افراد به مساله تغذیه در حد مذهب نگاه می کنند و حتی اگر نظر آنها غیرعلمی ونادرست هم باشد دوست دارند از نظر خودشان دفاع کنند و بقیه را قانع کنند که نظرشان صحیح است، در چنین مواقعی بهترین کار دوری از بحث و اثبات کردن دانسته های خودتان است.
اگر مهمان دعوت کرده اید با احترام بهترین غذایی که در مهمانی ها آماده میکردید را طبق خواسته و خوش آیند مهمانتان آماده کنید و از ایشان پذیرایی کنید و در کنار آن شما همان برنامه غذایی خودتان را استفاده کنید و اگر سوال کردند به همان ترتیب که گفتم در سطحی ترین حالت ممکن به آنها پاسخ بدهید و طوری غذا بخورید که مهمانتان از غذا خوردن کنار شما لذت ببرد نه اینکه معذب شود.
داشتن زمان زیادبرای انجام کارها
وقتی شما در طول 24 ساعت فقط یک وعده غذا می خورید در زمان خودتان کلّی صرفه جویی می کنید.
مثلاً : اگر برای پخت و پز و خوردن هر وعده غذایی بین یک الی دو ساعت زمان صرف می کنید یعنی در 24 ساعت حداقل 4 ساعت ونیم از زمان خود را صرف درست کردن و خوردن غذا کرده اید.
در صورتی که در این برنامه غذایی نهایتا یک ساعت ونیم از زمان شما صرف تهیه و خوردن غذا می شود و از زمان باقیمانده برای رسیدگی به سایر کارهایتان استفاده می کنید.
علاوه بر آن زمانی که مغز از حالت قند سوزی به حالت چربی سوزی تغییر می کند بسیار درست عمل می کند و دیگر خستگی ذهنی را پس از خوردن مواد قندی نداریم.
اعتقادات و خرافات در مورد غذا
شاید بعضی از ضرب المثل ها و نقل قول ها را شنیده باشید که در مورد خوردن غذا می گویند.
مثلاً: صبحانه ات را تنها بخور، نهارت را با دوستت و شامت را با دشمنت.
و این کاملاً غلط و غیر علمی است که در این برنامه غذایی گفتیم، تعدّد غذایی باعث ترشح بیش از حد انسولین می شود و در برنامه غذایی انسان دو میلیون سال پیش چیزی به نام صبحانه، نهار و یا شام وجود نداشته است.
هر موقع مغز انسان احساس نیاز کند هورمون گرلین ترشح کرده و اعلام گرسنگی می کند و این ساعت مشخصی ندارد و شاید این اتفاق حتی بیشتر از 24 ساعت هم باشد و حتی فرد تا دو الی سه روز هم احساس گرسنگی نکند و یا روزی باشد که فرد با توجه به فعالیت فیزیکی سنگین در یک روز حتی دو بار احساس گرسنگی کند.
در برخی موارد به خاطر تبلیغات افراد سود جو شنیده اید که برای حمایت از حیوانات افراد را به گیاه خواری دعوت می کنند و این افراد باید به این سوال پاسخ دهند که گیاه هم موجود زنده است و نفس می کشد پس چرا آن را می خورند و ایشان جوابی برای این سوال ندارند.
و یا شاید شنیده اید که هر کس گوشت زیاد بخورد قلب او سخت می شود و این خنده دار است چون هرچقدر روح انسان به خدا نزدیک تر باشد مهربان تر و قلب او لطیف تر است و هرچقدر از خدا دور تر باشد قلب او سخت تر می شود .
خداوند در قرآن می فرماید( سوره مائده آیه 13 ) (ما به خاطر پیمان شکستن شان آنها را لعنت کردیم و قلبهایشان را سخت کردیم ...) و خیلی از آیات قرآن که می فرماید بر قلبهای کافران پرده افکندیم و آیاتی امثال این، و می بینیم سختی قلب ارتباطی به نوع غذا ندارد.
و یا هرکس گوشت زیاد بخورد پوست او سیاه می شود و شما در این برنامه غذایی دیده اید که حتی پوست شما شفاف تر و زیبا تر هم می شود و به خاطر نخوردن کربوهیدرات و استفاده از پروتئینها پوستی جوان تر دارید.
و یا شنیده اید که می گویند گیاه خواری کنید تا به درجات بالای عرفان برسید، در صورتی که درجات بالای عرفان ارتباطی به خوردن گیاه و یا خوردن گوشت ندارد و خوردن گوشت به عنوان مواد غذایی تنها رفع نیاز بدن انسان برای زنده ماندن و جسم سالم داشتن است نه چیز دیگر .
فردی می تواند خدا را بندگی گند که جسمی سالم و قدرتمند داشته باشد.
همانطور که حضرت علی (ع) عارف ترین مرد تاریخ در دعای کمیل می فرماید: الهی قوه علی خدمتک جوارحی ( خدایا برای خدمت کردن به تو به جسم من قدرت بده ...)
مفهوم این جمله یعنی برای رسیدن به اوج درجه عرفان که خدمت کردن به خداست ( خدمت به خلق خدا همان خدمت به خداست چون ذات اقدس الهی بی نیاز است و نیازی به خدمت کردن ندارد ) و خدمت کردن به خدا نیاز به جسم سالم دارد.
و نهایتا صحیح ترین راه برای درک این موضوعات، اثبات علمی آنان است و باور کردن موضوعاتی است که به رشد، شکوفایی و سلامتی ما کمک می کند.
امیدوارم در زیر سایه خدای مهربان خوشبخت و سعادتمند زندگی کنید و جسم و روحی سالم و تندرست داشته باشید.
خدا نگهدار
سایت آموزشی مسیرنور
حبیب خیری
ورود به جلسه پنجم راز سلامتی
ورود به جلسه سوم راز سلامتی
به لطف خدای مهربان کلاسهای آرامش آماده سازی و بارگذاری و شدند و شما عزیزان می توانید محصول ارزشمند آرامش و خوشبختی را تهیه کرده و از آن استفاده نمایید.
..................................................
...............................................................
....................................................




























