• خوشبختی چیست
  • خوشبخنی واقعی
  • خوشبختی کجاست
  • خوشبختی واقعی کجاست
  • خوشبختی در کجاست
  • خوشبختی واقعی در کجاست
  • خوشبختی

آرامش درونی| کلاس آرامش

 

بهترین تکنیک برای آرامش

 

خدای درون چیست و نقش آن در زندگی انسان 

 

به نام خدای مهربان

سلام 

در این قسمت از سایت مسیر نور موضوعی که می خواهم با شما در میان بگذارم درک نیروی درون و استفاده از آن برای ایجاد خوشبختی و رسیدن زندگی واقعی هست ، می خواهیم بدانیم چطور می توانیم با ایجاد آرامش درونی از زندگی کردن لذت ببریم .

در حقیقت زندگی واقعی یعنی لذت بردن از لحظه لحظه زندگی ، یعنی زمانی که صبح از خواب بیدار می شوی زندگی برایت لذت بخش باشد تا زمانی که شب سر به بالش می گذاری و از ثانیه ثانیه زندگی ات لذت ببری و با شادابی ، آرامش  و سرور زندگی کنی .

اینک راهکار چیست و آیا این نوع زندگی کردن امکان پذیر هست یا نه ؟  و مطمئمنا این امکان پذیر هست و چیز دور از دسترسی نیست و با تمرکز براین موضوع مهم به راحتی می توانیم به این شیوه از زندگی دست پیدا کنیم و از لحظه لحظه زندگیمان لذت ببریم. 

در همه مسائل برای اینکه بتوانیم راه حل هر موضوعی را بیابیم ابتدا باید به ریشه آن موضوع بپردازیم و از قانون پرسش استفاده کنیم و از خودمان سوال کنیم ؛

دلیل ایجاد نا آرامی در درون انسان چیست؟

و آن را بررسی کنیم ، در نتیجه به راحتی می توانیم راه حل آن را بیابیم .

در این مورد نیز اگر بخواهیم بررسی کنیم و ببینیم چگونه می توانیم از لحظات زندگیمان لذت ببریم باید موانع آن را پیدا کنیم .

با اندکی تفکر به این نتیجه می رسیم  که عموما دلیل اصلی لذت نبردن از زندگی عدم حضور در حال ، ترس از آینده و یا غم از گذشته هست .

این بدان معناست که مهم ترین عامل ایجاد آرامش درونی ، حضور در حال و رهایی از گذشته و آینده هست .

 

 زندگی واقعی

 ( ناظر برذهن خود باشید و موفقیت و خوشبختی خود را تضمین کنید )

برای درک حضور در حال و لذت زندگی باید ابتدا به  روش کارکرد مغز اشاره کنم.

با توجه به اینکه تمام اعضای بدن انسان جدای از روح اوست و جسم انسان قالبی هست که روح در آن قرار می گیرد و امکان زندگی مادی را برای انسان فراهم میکند ، پس همانطور که دست ، پا ، صورت ، قلب ، کلیه و تک تک اعضای بدن انسان جزو جسم انسان هستند و جسم انسان ابزاری است برای زندگی کردن ، پس مغز انسان نیز جزو همین جسم است و ابزاری هست برای زندگی کردن انسان  و اینکه هر حرفی که در داخل مغز انسان گفته میشود ، که من آن را نجوای ذهنی می نامم و این نجوای ذهنی در اثر دیده ها و شنیده ها به وجود می آید و اطلاعات موجود در مغز توسط ابزاری مثل چشم و گوش به آن رسیده است یعنی موضوعاتی که توسط چشم دیده شده و یا توسط گوش شنیده شده است به سمت ابزاری مثل مغز رسیده و مغز انسان آن را تجزیه و تحلیل میکند و در اغلب موارد با توجه به باور های درونی شروع به نجوا کردن میکند .

هرچند اگر به صورت خود آگاه از مسائل نامناسب اعراض کنیم و تمرکز خودمان را بر روی مسائل مناسب بگذاریم ، در این صورت ذهن انسان خود به خود رام شده و ناخود آگاه بر روی مسائل مناسب متمرکز می شود و در این حالت از نجوا خبری نیست و طبق فرکانسی که از ذهن انسان به جهان ارسال می شود ، زندگی انسان آرامش بخش خواهد شد .

حال با توجه به مطالبی که گفتم زمانی که در اثر توجه به مسائل نامناسب ذهن انسان شروع می کند به نجوا کردن و در اثر این نجواهای ذهنی احساس انسان بد می شود و این احساس نامناسب در جسم انسان خودش را بروز می دهد مانند ؛ اخم ، خشم ، نگرانی و ترس که عمدتا در چهره انسانها خودش را نشان می دهد و اگر این احساس بد در مدت زمان طولانی ادامه دار باشد به صورت بیماری در جسم انسان ظاهر می شود و یا فرد دچار افسردگی می شود.

پس تا اینجا فهمیدیم که منشا همه بیماری ها ، نگرانی ها ، ترسها  و احساس نامناسب در اثر ورودی های ذهن و نجواهای درونی ذهن انسان هست که در جسم انسان خودش را نشان میدهد.

مهمترین نکته اینجاست که انسان به عنوان مالک جسم خود باید ناظر برذهن خودش باشد و نجواهای ذهنی خودش را تشخیص دهد و آنها را تحت کنترل خودش در بیاورد نه اینکه به ذهنش اجازه دهد تا ذهن ، زندگی او را تحت کنترل خودش در بیاورد .

 و این یعنی یکی دانستن خود(روح متعالی) با ذهن (ابزار)که متاسفانه اکثر مردم جهان به این شیوه عمل می کنند و تابع نجواهای ذهنی خودشان هستند و یکی دانستن خود با ذهن  بزرگترین مانع برای درک حقیقت زندگی هست و در نتیجه زندگی عموم مردم آنطور که باید ، لذت بخش نیست.

 

رهایی و آزادی واقعی

 ( مهم ترین قدم برای رسیدن به خوشبختی و حرکت به سمت موفقیت نظارت بر ذهن و کنترل آن است )

سوال اینجاست که چگونه می توان ناظر بر ذهن خود بود ؟

نظارت برذهن را اینگونه توضیح می دهم که شما می توانید به عنوان یک ناظر از کنار ایستاده و گفتگو های درونی ذهن خود را گوش فرا دهید و ببینید در آن لحظه چه صحبت هایی از ذهن شما می گذرد و نکته اینجاست که هرگز آن صحبت ها را قضاوت نکنید ، فقط آنها را بشنویدو از آن اطلاع داشته باشید و این را بدانید که همه این صحبت ها هیچ نقشی در زندگی شما ندارند و آنها فقط هستند و این یعنی رهایی واقعی از زمان و مکان و همه اتفاقات موجود در بیرون از جسم و درون ذهن خودتان و این تنها راه رهایی و ایجاد آزادی واقعی  هست .

 برای تشخیص این که آیا واقعا صحبتهای درونی یا نجواهای ذهنی را قضاوت می کنید یا نه ، به احساسات درونی خود بنگرید و ببینید در آن لحظه چه احساسی در وجود شما در جریان است ، اگر احساس ترس ، نگرانی ، خشم ، حسادت ویا هرگونه احساس نامناسبی در وجود شما جریان دارد پس هنوز آن صحبت ها را قضاوت می کنید و نسبت به آن واکنش گرا هستید  و این یعنی ذهن شما ( ابزار ) ناظر بر زندگی شماست و شما هنوز برآن تسلطی ندارید و لی اگر احساس شما خنثی هست و هیچ گونه عکس العملی نسبت به آن گفتگو های ذهنی ندارید به شما تبریک می گویم و این یعنی شما ناظر برذهن خود ( ابزار ) هستید .

و در صورت ادامه این روند آرامش درونی را حس خواهید کرد واین آرامش را با تمرین ، بیشتر حس خواهید کرد و آرامش درونی شما عمیق تر و عمیق تر می شود و انتهایی ندارد و احساس لطیفی از شادی و نشاط از اعماق وجود شما برمی خیزد و این یعنی شما در حال زندگی می کنید و از زندگی خودتان لذت می برید .

 

کنترل ذهن

 ( زندگی در حال یعنی احساس خوشبختی در هر لحظه از زندگی و افزایش سرعت رسیدن به موفقیت )

زمانی که شما ناظر بر نجواهای ذهن خود هستید ولی تسلطی برآن ندارید و احساس میکنید نمی توانید آنها  را قضاوت نکنید و نجواهای ذهنی احساس درونی شما را به هم می ریزند ، در این حالت به راحتی و با یک تمرین ساده می توانید برآن مسلط شوید و آن را تحت کنترل خودتان در بیاورید و آن تمرین را به این صورت انجام می دهید که در حال زندگی می کنید و در حال حاضر خود حضور پیدا می کنید ( این یک نوع مراقبه هست ) 

 

مراقبه

 ( مراقبه کنید و از حرکت کردن به سمت خوشبختی و موفقیت لذت ببرید )

تمرین حضور در حال :

برای این کار هر کاری را که انجام می دهید به آن توجه کنید هر بار که قدم بر میدارید لحظه به لحظه به گامهای خود توجه کنید و به طور کامل در حال باشید .

هنگامی که دستان خود را می شویید به صدای آب گوش فرا دهید و خنکی آب را که با پوست شما بر خورد می کند احساس کنید ، عطر صابون را استشمام کنید و جریان آب را که از دستان شما رو به پایین حرکت می کند نگاه کنید .

زمان سوار شدن به اتومبیل به نشستن خود توجه کنید ، به صدای بسته شدن درب اتومبیل ، به رنگ داخل اتومبیل ، به رنگ لباسهایی که پوشیده اید .

به جریان تنفس خود تمرکز کنید و اینکه با هر نفسی که می کشید و ورود اکسیژن به جسم شما چه اتفاق خوش آیندی رخ می دهد و با این کار حیات در وجود شما جریان دارد و در هر حال که هستید نکاتی را بیابید که دیدن یا شنیدن آن برای شما لذت بخش است .

حتی می توانید موسیقی آرام گوش کنید و از آن لذت ببرید و این کار یعنی شما نجوا های درونی خودتان را جدی نمی گیرید و در حال زندگی می کنید.

پس دقت کنید که یکی از بهترین روشها  برای ایجاد آرامش درونی و زندگی آرام زندگی در حال است و هرچه بیشتر در حال زندگی کنید بیشتر از درد و رنج دور خواهید بود و آرامش بیشتری را درک خواهید کرد ، یعنی عمیقا درک کنید که در حال زندگی کردن تنها راه زندگی شماست و کانون توجه خود را برای زندگی کردن در حال بگذارید.

برای زندگی کردن در حال باید از آینده و گذشته رها باشید چون منشا همه ترسها و نگرانی ها وابسته به آینده ایی هست که هنوز نرسیده است و ترس و نگرانی نسبت به چیزی که هنوز نرسیده است کاذب است و تنها می تواند نجوای ذهن باشد که مربوط به آینده هست.

در مورد گذشته هم همینطور است زمانی که ذهن به گذشته فکر می کند ودر گذشته زندگی میکند به خاطر چیزهایی که از دست داده و یا موقعیت ها و یا افرادی که از دست داده است یا به آن نرسیده است شروع به نجوا کردن می کند و در درون انسان ایجاد غم و غصه و افسردگی می کند و باز هم این احساسات نامناسب کاذب هستند و تنها در اثر نجواهای درونی ذهن ایجاد می شوند که مربوط به گذشته هست .

 به همین دلیل مهم ترین کار برای ایجاد زندگی آرام زندگی کردن در حال است و جالب اینجاست که خدا در آیه 62 سوره یونس می فرماید 

«أَلَا إِنَّ أَوْلِيَاءَ اللَّهِ لَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ  : آگاه باشید قطعا دوستان خدا ، نه ترسی دارند و نه غمگین می‌شوند!»

در اینجا خداوند کاملا روشن و واضح می فرماید نه بترسید و نه غمگین شوید ، همانطور که گفتم ترس در اثر نگرانی از  آینده به وجود می آید و غم و اندوه در اثر غصه خوردن به خاطر اتفاقاتی که در گذشته رخ داده به وجود می آید و برای اینکه نه ترس آینده را داشته باشیم و نه غصه گذشته را داشته باشیم بهترین  راه زندگی کردن در زمان حال است و لذت بردن از داشته هایمان و سپاسگزار بودن به خاطر آنهاست و این نوع زندگی کردن یعنی زندگی واقعی .

 من سعی می کنم در آینده این موضوع را بیشتر توضیح بدهم .

 در پایان آرزوی آرامش ، خوشبختی ، ثروت و سربلندی دنیا و آخرت را برای شما عزیزانم دارم .

 

سایت آموزشی مسیر نور

حبیب خیری 

 

 

 

 

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر با واحد مدیریتی مسیرنور تماس بگیرید.

تماس با واتساپ
Close and go back to page