• خوشبختی چیست
  • خوشبخنی واقعی
  • خوشبختی کجاست
  • خوشبختی واقعی کجاست
  • خوشبختی در کجاست
  • خوشبختی واقعی در کجاست
  • خوشبختی

خوشبختی و سعادت@خوشبختی کجاست@خوشبختی چیست

 

روابط عالی در زندگی و احساس خوشبختی

 

به نام خدای مهربان

 سلام

می‌خواهم در مورد روابط باشما صحبت کنم ، رابطه عاطفی زیبا ، رابطه خانوادگی دلنشین و رابطه اجتماعی دلخواه و در کل روابطی که همه عاشقانه دوستتان داشته باشند .

ما از نظر روابط دو نوع رابطه داریم.

نوع اول روابط : روابطی که تعیین کننده موقعیت اجتماعی ما هست که از نظر مالی و اقتصادی با چه آدم هایی سر و کار داریم و مشخص می‌کند در چه سطحی از جامعه زندگی میکنیم .

روابط عاشقانه و خوشبختی

نوع دوم از روابط ؛ نوع ارتباط ما با اطرافیان مان را نشان میدهد  یعنی رابطه ما از نظر احساساست درونی با سایرین به چه شکلی هست ، آیا رابطه ما با پدر ، مادر ، خانواده یا همسر و فرزندانمان زیبا و عاشقانه هست یا نه ، آیا زمانی که به همسرمان می گوییم دوستت دارم واقعا و از صمیم قلب می توانیم به او عشق بورزیم و یا می توانیم کاری کنیم که همسرمان ما را عاشقانه دوست داشته باشد ؟ و از صمیم قلب به ما بگوید دوستت دارم و عاشقانه ما را دوست دارد ؟

 آیا رابطه ما با افرادی که در جامعه با آنها برخورد می‌کنیم  لذت بخش و عاشقانه هست یا خیر و کسانی که با ما ارتباط دارند چه احساسی نسبت به ما دارند.

هدف من از این مبحث ، چگونگی ایجاد رابطه زیبا و دلنشین و عاشقانه با اطرافیان خودمان  است ، در هر سطحی از جامعه که زندگی میکنیم .

می‌خواهیم ببینم چگونه میتوانیم با اطرافیان خودمان رابطه زیبایی داشته باشیم و آنها ما را از صمیم قلب و عاشقانه دوست داشته باشند و چه راهکاری میتوانیم داشته باشیم که بقیه را عاشق خودمان کنیم و چگونه می توانیم عشق واقعی خودمان را بدست آوریم .

عاشق خودت باش

اولین قدم برای ایجاد رابطه دلنشین و عشق واقعی با اطرافیان مراجعه به افکار خودمان نسبت به خودمان هست یعنی برای ایجاد رابطه خوب با اطرافیان باید به افکار درونی مان مراجعه کنیم و ببینیم آیا خودمان ، خودمان را دوست داریم ، آیا خودمان عاشق خودمان هستیم و واقعا نسبت به خودمان عشق می ورزیم یا نه ، آیا لحظه ای که خودمان را در آینه می بینیم از خودمان خوشمان می آید یا بدمان می آید.

خیلی از آدم ها هستند که طاقت دیدن خودشان را ندارند ، یعنی لحظه ایی که در آینه نگاه میکنند شروع می‌کنند در مورد خودشان بد گفتن و احساس درونی خوبی نسبت به خودشان ندارند .

و مهم ترین نکته برای ایجاد روابط عالی و دلنشین با سایر انسانها همینجاست ،کسی که خودش را دوست نداشته باشد و عاشق خودش نباشد قطعاً بقیه از او خوششان نمی آید و هیچ عشقی نسبت به او ندارند این یک قانون است .

اگر دقت کرده باشید بعضی از افراد هستند ، زمانی که آنها را می‌بینید  ناخودآگاه از او خوشتان می آید ، مثلا فرد را برای اولین بارمی بینید و بدون دلیل به دل شما می نشیند و ناخود آگاه با او ارتباط صمیمی برقرار میکنید و زمانی که در مورد او صحبت می کنید می گویید : « نمی دونم چرا ولی فلانی خیلی به دلم نشست » و تنها ترین و مهم ترین دلیلش این است که او خودش را دوست دارد و عاشق خودش هست و نتیجه این نوع نگرش و احساس درونی انسان نسبت به خودش این است که جهان هستی احساسات بقیه را نسبت به او برانگیخته می‌کند و سایر آدمها ناخود آگاه از آن فرد خوششان می آید .

پس اگر احساس خوبی نسبت به خودتان ندارید یک تمرین بسیار ساده و مهم به شما میگویم که با انجام آن تمرین خودتان را دوست داشته باشید و عاشق خودتان باشید که در ادامه صحبتم توضیح خواهم داد.

احساس گناه و دوری از خوشبختی 

موضوع بعدی که بسیار مهم و اساسی است ، داشتن احساس گناه و ارسال فرکانس مخرب به جهان هستی است.

همانطور که در مبحث ارتباط قلبی با خدا گفتم خیلی از افراد به خاطر احساس گناهی که نسبت به خودشان دارند ، خودشان را آدم گناه کار و آدم رانده شده از درگاه خدا  می‌دانند و همیشه خودشان را سرزنش می‌کنند و دائم  میگویند ؛

« من رانده شده درگاه خدا ، من بدبخت ، من کناهکار  ، من روسیاه ، باچه رویی با خدا حرف بزنم ، خدا بنده ایی مثل من رو که دوست نداره ، من جایگاهی پیش خدا ندارم  و...»

و این احساسات نامناسب را نسبت به خودشان دارند در نتیجه باز هم جهان هستی روندی را در زندگی این فرد قرار میدهد که اطرافیانش و افراد جامعه هم از این آدم خوششان نمی آید و ناخودآگاه نسبت به این فرد احساس بدی دارند ، دلیلش هم مشخص است و آن احساس گناهی هست که فرد نسبت به خودش دارد و نا امیدی ازرحمت خداست و پاسخ جهان هستی به این افراد چیزی غیر از باور درونی آنها نیست .

احساس گناه و نا امید شدن نسبت به رحمت خدا نتیجه اش در ابتدا قطع شدن ارتباط قلبی با خداست و نهایتا احساس بد در پی دارد و نتیجه احساس بد هم در ابتدا در وجود خود شخص خودش را بروز می دهد و بعد در وجود اطرافیان او خودش را نشان میدهد و باعث میشود مردم نسبت به آن فرد احساس خوبی نداشته باشند . 

وابستگی و دوری از خوشبختی

سومین موضوعی که باید برسی کنیم و بسیار مهم است احساس وابستگی به دیگران است .

باید ببینید نسبت به افرادی که با آنها ارتباط دارید احساس وابستگی دارید یا او را هدیه ایی از طرف خداوند می دانید .

نکته مهم اینجاست که اگر به هر دلیلی به هرکسی وابسته باشید و تنها او را وسیله نجات زندگیتان بدانید و با این تفکر زندگی کنید که : « اگه فلانی نباشه من بیچاره می شم ، بدبخت میشم ، تنها کسی که در این دنیا میتونه منو خوشبخت کنه فلانیه ، یا اون یا هیچکس ، فلانی نباشه من می میرم ... » 

و از این قبیل جملات که خیلی شنیده ایید و برای شما آشناست ، اینجا اتفاقی که می افتد ، او از شما فراری خواهد بود و فاصله شما با او هر روز دور تر و دور تر خواهد شد ، شاید در ابتدا رابطه عاطفی خوبی ایجاد شود ولی اگر این نوع طرز فکر ادامه دار باشد ، رابطه عاطفی و عاشقانه ایجاد شده رفته رفته تبدیل به تنفر و دشمنی خواهد شد .

 اولین  دلیلش همان احساس وابستگی درونی به آن فرد است ، چون بر اساس قانون جهان هستی اگر فردی به هرچیزی یا هرکسی وابسته باشد آن شیئ یا آن فرد از این آدم فراری خواهد بود ، چون خود او یک مخلوق است و وابستگی دو مخلوق نسبت به همدیگر نتیجه اش دوری از همدیگر است .

اولا : هر دوی آنها  ذاتا به منبع جهان هستی یا خدا وابسته هستند و هر چیزی به غیر از خدا وابسته باشد شرک محسوب می شود و نتیجه شرک اتفاقات نامناسب و نادلخواه است .

دوما : زمانی که یک نفر به فردی احساس وابستگی میکند ، طرف مقابل احساس می کند آزادی خودش را از دست داده است و برای رهایی از این محدودیت ، خود را از آن آدم دور می کند .

سوما : نداشتن عزت نفس و اعتماد به نفس است که افراد ناخود آگاه از آدمهایی که عزت نفس ندارند دوری می کنند .

و این یعنی از دست دادن روابط عاطفی  .

تقریبا در همه مواردی که ارتباط عاطفی دو نفر با مشکل مواجه می شود ، این دو در ابتدا عاشق همدیگر بوده اند و در ابتدای رابطه عاطفی ، همدیگر را به شدت دوست داشته اند .

تکیه کلام این افراد این بوده که ؛

 « اگه اون نباشه من از بین میرم ، میمیرم، دنیا بدون اون ارزشی نداره ، من که ارزشی ندارم اون مهمه و ... » 

از چند جنبه این جملات را می توان بررسی کرد و اولین جنبه آن شرک آلود بودن این جملات هست که باعث میشود انسان از خود واقعی اش دور بشود .

جالب اینجاست اگر فردی به هرکسی وابسته باشد احساس طرف مقابل نسبت به او بد میشود یعنی اگر فرد هرچقدر خودش را به کسی وابسته بداند حتی همیشه اظهار علاقه  هم بکند و بگوید ؛

« اگه تونباشی من میمیرم و تو بهترین کسی هستی که تو این دنیا دارم و ...»

همانطور که گفتم اتفاقی که می افتد چون ذات انسان آزادی طلب است و فرد با شنیدن مداوم این حرفها ناخود آگاه احساس می کند کسی او را محدود کرده است و آزادی او را گرفته ، در نتیجه آن فرد از او دور میشود و بعد از مدتی کم کم از  او متنفر میشود .

راهکار چیست

هیچ موقع احساس وابستگی به کسی نباید داشته باشید و اگر میخواهید طرف مقابل واقعا دوستتان داشته باشد او را نعمتی از طرف خدا بدانید و سپاسگزار خداوند باشید که چنین نعمتی را در زندگی شما قرار داده است .

نهایتا این نوع نگرش و احساس درونی باعث میشود که این فرد احساس خوبی نسبت به شما داشته باشد .

پس تا الان سه موضوع مهم را مطرح کردیم ؛

اول : احساس درونی خودت نسبت به خودت خوب است یا بد .

دوم : نسبت به خودت احساس گناه دارید یا نه .

سوم : نسبت به افرادی که با آنها زندگی می‌کنید احساس وابستگی  دارید یا نه .

حالا بریم سراغ تمرین هایی که باید انجام بدهیم. 

تمرین عشق و خوشبختی 

اولین تمرین خیلی ساده ولی بسیار مهم است ، زیبایی های ظاهری خودتان را بنویسید .

نوشتن خوشبختی

دفتر زیبایی بردارید و زیبایی هایی را که در وجود خودتان می‌بینید آنها را بنویسید و سپاسگزاری کنید و از خداوند تشکر کنید .

بگویید ؛

« خدایا شکرت بخاطر نعمت هایی که به من داده ایی به خاطرچشمام ،موهام ،اندام زیبایی که بهم دادی ، صورتم ، مژه هام ، سلامتیم ، دندانهای زیبایی که بهم دادی ، حس بینایی ، حس بویایی ، حس شنوایی ، زندگی ام  ، اخلاق خوبم ، محبتم به دیگران ، قلب مهربانم ، هوش و خلاقیتم و ...  » 

و هر زیبایی که در ظاهر و باطن خودتان می بینید .

شاید یک نفر بگوید من چاق هستم در صورتی که خیلی ها آرزو دارند چاق بشوند و کسی هم که لاغراست بگوید من چرا باید لاغر باشم در صورتی که خیلی ها آرزو دارن لاغر باشند پس خودت را هر طور که هستی دوست داشته باش و از داشته هایت لذت ببر .

می‌خواهم بگویم هر مشخصه ظاهری که دارید ، خیلی ها آرزو دارند آن مشخصه را  داشته باشند پس آن زیباترین نوع خلقتی بوده که به شما داده شده ، هر نوع زیبایی که در وجود خودتان می‌بینید سپاسگزاری کنید ، در ضمن نسبت به زیبایی های درونی خودتان هم باید سپاسگزاری کنید ، اگر اخلاق خوبی دارید بگویید خدایا شکرت که اخلاق خوبی دارم اگر خوب صحبت میکنید ، خوب نقاشی میکشید ، خوب راه میروید ، با هوش هستید و هرر نعمتی که دارید ، یعنی چیزی که از نظر شما کمترین نعمت است بهترین نعمتی هست که در اختیار دارید و باید بخاطرش از خداوند سپاسگزاری کنید و آن را دوست داشته باشید و علاقه خودتان را نسبت به خودتان بیشتر کنید .

مهم ترین نکته اینجاست : هر تمرینی که انجام میدهید باید با احساس درونی خوب باشد ، با احساس خوش آیند ، احساس اینکه این نعمت بهترین چیزی است  که من دارم ، احساس عشق ، احساس دوست داشتن ، احساس آرامش ، احساس امید و از تعریف کردن خودتان لذت ببرید ، چون احساس درونی خوب حرف اول را میزند .

من عاشق خودم هستم

اگر بانوشتن خیلی رابطه خوبی ندارید و نوشتن برای شما سخت است .

می توانید جلوی آینه بایستید و از خودتان تعریف کنید و هر روز حداقل به مدت بیست و یک روز این تمرین را انجام بدهید و همان جملاتی را که گفتم را به خودتان بگویید .

به این صورت که جلوی آینه می ایستید خودتان را نگاه می‌کنید و با خودتان صحبت میکنید و از خودتان تعریف و تمجید می‌کنید و عاشقانه با خودتان حرف میزنید و نسبت به خودتان اظهار علاقه میکنید و با تمام وجود به خودتان میگویید ؛

«فلانی جون  دوستت دارم ، چقد خوبی ، چقدر زیبایی ، چقدر خوش هیکلی و ...»

و از شنیدن صدای خودتان لذت ببرید ، از نگاه کردن به چشمهای خودتان لذت ببرید ...

شاید در ابتدا ذهنتان مقاومت کند و نجواهای ذهنی شروع کنند به مداخله کردن که در این صورت مقاومت ها را بشکنید و این نجوای ذهنتان را خاموش کنید و با عشق به کار خودتان ادامه و مهم تر از همه تمرین را با احساس خوب انجام دهید و زیبایی های خودتان را بیان کنید .

به خاطر داشته باشید تمریناتی که میگویم حداقل بیست و یک روز باید پشت سر هم انجام دهید و بعد از مدتی می‌بینید که لحظه ای که خودتان را در آینه می‌بینید یا حتی از جلوی مغازه ایی می گذرید و خودتان را روی شیشه مغازه میبینید از دیدن خودتان خوشحال می شوید و این یعنی شما تمرینات را درست نجام داده ایید و من به شما تبریک میگویم.

عشق به خدا و خوشبختی

اگر می بینید احساس گناه سنگین دارید و احساس می‌کنید رانده شده درگاه خدا هستید ، پیشنهاد میکنم با خدای خودتان خلوت کنید و با او حرف بزنید و نسبت به هر چیزی که احساس گناه دارید از او عذرخواهی کنید با این باور که جمله به جمله حرفهایتان را میشنود و به شما پاسخ مثبت میدهد و همه گناهانتان را می بخشد و اگر می بینید نمی توانید ارتباط برقرار کنید و آنطور که دلتان میخواهد با او حرف بزنید پیشنهاد میکنم ترجمه دعای کمیل حضرت علی علیه السلام را بخوانید و با خدای خودتان صحبت کنید قطعا نتیجه میگیرید  .

بهتر است بدانید ، خداوند غیر از شرک و کفر هر گناهی را می‌بخشد این وعده خود خداست ، شما فقط  برای خدا شریک قائل نشوید  و کفر نکنید و زندگیتان را با تکیه به خدا پیش ببرید ، اگر هم غیر از خدا نسبت به کسی احساس گناه دارید از خود فرد عذر خواهی کنید و از این احساس کناه رها شوید .

هرچند موضوعی که مطرح کردم مربوط به مبحث ارتباط قلبی با خداست ولی لازم دانستم اینجا در موردش به چند نکته مهم اشاره کنم .

جالب اینجاست وعده خداوند این است که همه‌ی گناهان را می‌بخشد و بر سر سفره رحمت خودش مهمان می کند  .

خداوند می‌فرماید :

« قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَىٰ أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا ۚ إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ  »

« بگو ای بندگان من که در حق خودتان ظلم کرده اید از رحمت خداوند ناامید نشوید همانا خداوند همه گناهان را می‌بخشد چون خداوند غفور و رحیم است »

غَفُورُ الرَّحِيمُ ؛ یعنی کسی که گناه را می‌بخشد و اجازه نمی دهد کسی متوجه گناهی که انجام داده ایید بشود .

و جالب اینجاست ، هر خواسته ایی داشته باشی بر آورده می کند .

موضوع اینجاست ، زمانی که قلبتان را باز می کنید و با خدای خودتان راحت حرف می زنید و خدا را در قلبتان احساس می کنید همان خدا اجازه نمیدهد به مسیری هدایت شوید که کار اشتباه و به عبارتی گناه انجام دهید .

پس با توجه به مهربانی و وعده خداوند با خیال راحت با خدای خودتان حرف بزنید ، ارتباط قلبی برقرار کنید و احساس گناه را از قلب خودتان بیرون ببرید ، چون هر احساسی که شما را از نزدیک شدن به خداوند دور کند ان نجوای شیطان است .

این بدان معناست هر فکر منفی که شما را نسبت به رحمت خداوند ناامید می‌کند از آن فاصله بگیرید و باخیال راحت با خدا حرف بزنید و از او کمک بگیرید ، چون مهربان تر از خدا نداریم و این را بدانید که خداوند دوستتان داشته که شما را آفریده است و اکنون دوستتان دارد که این جملات را می خوانید و به اینک با این جملات با شما دارد حرف می زند و با خواندن این جملات سخنانش را به شما می گوید .

از طرفی خودش می فرماید ؛

« ادْعُوني أَسْتَجِبْ لَكُمْ » ادعونی فعل امری هست یعنی خداوند دستور داده که از من بخواهید تا خواسته های شما را اجابت کنم و اطاعت از دستور خدا جزو وظایف ما هست و انجام وظیفه همان بندگی خداست ، پس با دعا کردن و خواستن از خدا بندگی خدا را می کنیم و اگر کسی بندگی خدا را نکند عاقبت بدی در انتظار اوست و من پیشنهاد می کنم در این رابطه آیه 60 سوره غافر را کامل مطالعه کنید . 

اعتماد به خدا و خوشبختی

شاه کلید موضوع اینجاست که هرچه رابطه قلبی شما با خداوند بهتر باشد خداوند مردم را بیشتر عاشقتان می‌کند و هرچه امیدتان نسبت به رحمت خدا بیشتر باشد به همان اندازه خداوند کارهایتان را راحت تر و سریع تر انجام میدهد ، به قول حضرت علی علیه السلام که در نهج البلاغه  به امام حسن علیه السلام می‌فرماید : «هرگز از تاخیر اجابت دعا  ناامید نشو زیرا بخشش الهی به اندازه نیت و باور توست... »

عشق تو و خوشبختی من

روشهایی که گفتم بسیار مهم و اصلی ترین عوامل تعیین کننده روابط انسان و عشق درونی انسان با بقیه آدمهاست ، موضوع روابط ، مخصوصا روابط عاشقانه خیلی گسترده هست که در جلسات آینده و در کلاسهای آموزشی با همدیگر صحبت خواهیم کرد و نتایج خوبی را خواهیم گرفت و بیشتر درک می کنیم که چگونه میتوانیم رابطه عاشقانه خودمان را با اطرافیان خودمان محکم تر بکنیم و نسبت به همسر ، پدر، مادر یا خواهر و برادرمان چه روندی را در زندگی  پیش بگیریم و چگونه می توانیم همسر دلخواهمان را جذب زندگی خودمان بکنیم و یا دوستانی که با ما برخورد دارند آدم های ایده آلی باشند و عاشقانه ما را دوست داشته باشند .

امیدوارم این مطالب را بارها مطالعه کنید و تمریناتی را که گفتم با دقت انجام دهید و خوشبختی و سعادت را در زندگی خودتان لمس کنید.

 آرزوی قلبی من خوشبختی وسعادت شماست.

 در پایان آرزوی خوشبختی سلامتی و تندرستی را برای شما عزیزانم دارم و برای شما بهترین ها را از خدای مهربان می‌خواهم .

خدانگهدار.

سایت آموزشی مسیر نور

حبیب خیری

برای آگاهی و شرکت در دوره آرامش درونی و لذت بردن از زندگی بر روی دگمه زیر کلیک کنید. 

خرید محصول

 

 

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر با واحد مدیریتی مسیرنور تماس بگیرید.

تماس با واتساپ
Close and go back to page