• خوشبختی چیست
  • خوشبخنی واقعی
  • خوشبختی کجاست
  • خوشبختی واقعی کجاست
  • خوشبختی در کجاست
  • خوشبختی واقعی در کجاست
  • خوشبختی

 

خوشبختی چیست و خوشبخت کیست

 

  به نام خدای مهربان

 سلام

خدا را شکر که فرصتی دوباره در اختیار من قرار داد تا بار دیگر با شما عزیزانم در باره یکی از  موضوعات  خوشبختی صحبتی داشته باشم.

امروز می‌خواهم در مورد اینکه خوشبختی چیست و خوشبخت کیست با شما حرف بزنم ومطالبی را باشما عزیزانم در میان بگذارم .

خوشبختی در جامعه

همانطور که میدانید در مورد خوشبختی نظر انسانها متفاوت است ، بعضی از آدمها بر این باورند که خوشبختی یعنی داشتن پول ، به نظر بعضی ها  پول اصلا خوشبختی نمی آورد ، بعضی ها میگویند خوشبختی یعنی داشتن سلامتی یا اینکه یه لقمه نان در بیاوری و  پیش زن و بچه ات سرت بالا باشد ، بعضی ها میگویند همینکه دست آدم جلوی هرکس و ناکسی دراز نشود این خودش خوشبختیست ، بعضی ها میگویند خوشبختی یعنی رسیدن به آرزوها و رسیدن به موفقیت و اهدافی که در زندگیمان داریم ، بعضی هم میگویند خوشبختی یعنی داشتن آرامش درونی  و با خیال راحت و بدون دغدغه زندگی کردن ، بعضی از آدم ها میگویند خوشبختی یعنی آدم پیش خدای خودش سرش بالا باشد و گناهی هم در زندگیش نداشته باشد ‌و نگران دنیای پس از مرگ نباشد ، بعضی هم خوشبختی را در زندگی کردن در یک شهر یا کشور دیگر میدانند و بعضی نیز خوشبختی را در زیبایی های ظاهری میدانند ، بعضی ها میگویند که اگر بچه دار شویم خوشبخت میشویم ، بعضی ها میگویند اگر یک خانه کوچک هم داشته باشیم و از این مستأجری خلاص بشویم ما آدم خوشبختی هستیم .

بعضی ها میگویند خوشبختی یعنی داشتن همسر خوب و بعضی ها هم میگویند خوشبختی یعنی داشتن همسر زیبا و شاید هم شما شنیده باشید بعضی ها میگویند آدم اگر یک همسر خوبی داشته باشد یه خانه و یک کار مناسب داشته باشد آن فرد به خوشبختی دست پیدا کرده است.

اینها همه نظرات مختلف انسانهاست که نسبت به موقعیت زندگی خودشان ، دیدگاهشان در مورد خوشبختی باهمدیگر متفاوت است ، اغلب آدمها خوشبختی را در چیزی میدانند که به آن نرسیده اند و آرزو دارند به آن دست پیدا کنند و این یک اتفاق کاملا طبیعی هست.

یعنی هر کسی نسبت به موقعیت خودش و نسبت به دانایی و نسبت به آگاهی درونی خودش خوشبختی را در چیزی می‌داند که شاید بقیه نسبت به آن هیچ اهمیتی ندهند حالا ما می‌خواهیم بدانیم که واقعا خوشبختی چیست و آدم خوشبخت چه کسی هست.

 

خوشبختی و جایگاه انسان

من دوست دارم موقعی که در مورد خوشبختی صحبت میکنیم و به این موضوع مهم می‌پردازیم کمی بزرگتر فکر کنیم.

یعنی ابتدا موقعیت خودمان را در این جهان هستی بسنجیم و ببینیم به عنوان یک انسان در چه جایگاهی از این جهان هستی زندگی میکنیم و چه مسیری را طی میکنیم و هدف ما از زندگی کردن در این جهان چیست و زندگی ما نهایتا به کجا ختم میشود و ارزش خودمان را بسنجیم و نسبت به ارزش وجودی  خودمان خوشبختی خودمان را تعیین کنیم.

به قول حضرت علی علیه السلام ارزش هر انسان به اندازه آرزویش هست پس خیلی مهم است که ما چه آرزویی داشته باشیم و خوشبختی را در چه چیزی بدانیم.

 اگر بخواهیم به موقعیت خودمان در این جهان هستی پی ببریم و ارزش و جایگاه واقعی خودمان را پیدا کنیم باید خودمان را نسبت به موجودات این جهان مقایسه کنیم ، نسبت به کوه ها ، جنگل ها ، حیوانات و سایر مخلوقاتی که بر روی این کره خاکی زندگی میکنند و آن زمان می بینیم که در چه سطحی از مخلوقات خداوند قرار داریم و این مشخص است که انسان کامل ترین موجود روی زمین است و از نظر شعور و عقل موجودی کامل است که خداوند نسبت به سایر موجودات مجزا خلق کرده است.

و در میان موجودات غیر مادی هم همینطوراست ، که ملائکه خداوند هستند و بازهم جایگاه انسان بالاتر از ملائکه خداست آن هم  واضح و مشخص است به یک دلیل ساده ، زمانی که خداوند انسان را آفرید به ملائکه دستور داد تا به انسان سجده کنند و ازاو اطاعت کنند.

و یک مدرک محکم تر هم اگر بخواهیم برای این صحبت خودمان بیاوریم خداوند انسان را جانشین خودش بر روی زمین قرار داده است 

که در قرآن میفرماید : إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً

من انسان را جانشین خودم بر روی زمین قرار دادم

در مورد این سخن خیلی باید فکر کنیم و ببینم که آیا واقعا در جایگاه جانشینی خداوند زندگی میکنیم یا نه ، آیا واقعا حق جانشینی خداوند را بر روی زمین میتوانیم به جا بیاوریم یا نه و مسلما نودو نه درصد جامعه به این شکل زندگی نمی کنند و خیلی از آرزوهایی که مردم این جهان دارند  هرگز در جایگاه جانشین خداوند بر روی زمین نیست.

و مسلما داشتن نیازهای روزمره زندگی برای یک انسان باید یک چیز طبیعی باشد و نباید تبدیل به یک آرزو شود .

 

خوشبختی حق تک تک آدمهاست

داشتن زندگی خوب و مرفه ، داشتن ثروت ، داشتن سلامتی ، داشتن موقعیت اجتماعی عالی ، موفقیت های  بزرگ ، همسر خوب ، محل زندگی خوب ، آرامش درونی واقعی و هرچیزی که برای زندگی کردن در این جهان برای یک انسان نیاز هست برای جانشین خداوند باید یک امر طبیعی باشد و کسی که این چیزها را در زندگی اش ندارد باید به درون خودش مراجعه کند و ببیند چه باور مخربی دارد که مانع ورود نعمت های خداوند به زندگیش می شود و داشتن پست ترین چیز های دنیوی چرا برای او تبدیل به یک آرزو شده است.

شاید خیلی از شماها در مقابل جمله ای که میگویم مقاومت داشته باشید .

هر چیزی غیر از انسان که در این کره خاکی زندگی می کند پست تر از روح متعالی انسان است و ابزاری هست برای زندگی کردن انسان و غیر از این هیچ جایگاهی در زندگی انسان ندارد .

وتنها انسان هست که به سوی خداوند حرکت می کند و نسبت به افکار و رفتارش خودش در جهان آخرت جایگاهش را پیدا خواهد کرد و بقیه اشیا در این جهان ماندنیست.

به قول مولانا می‌فرماید:

 « مرغ باغ ملکوتم نی ام از عالم خاک   

چند روزی قفسی ساخته اند از بدنم »

هرچند که برای فهمیدن این که خوشبختی چیست یا آدم های خوشبخت چه کسانی هستند خیلی نمی‌خواهد خودمان را به زخمت بیاندازیم و بحث را فلسفی کنیم.

 

آدمهای خوشبخت

باتوجه به موضوعاتی که گفتم آدم های خوشبخت کسانی هستند که هم در دنیا و هم در آخرت در همه جنبه های زندگی در بهترین موقعیت  زندگی میکنند .

یعنی ارتباط قلبی آنها با خدا در حد عالی است ، عزت نفس عالی دارند ، آرامش درونی دارند ، از نظرجسمی و روحی سلامت هستند ، رابطه اجتماعی عالی ، رابطه خانوادگی عالی و رابطه عاطفی دلنشین دارند و آدم های ثروتمندی هستند و یک زندگی مرفه دارند و به هر موفقیتی که هدفشان بوده در زندگیشان دست پیدا کرده اند .

اینها انسان های خوشبخت در دنیا هستند و همین انسان ها که با این خصوصیات در دنیا زندگی میکنند قطعا در جهان آخرت هم خوشبخت خواهند .

   

راهکارهای مهم خوشبختی

حالا من چند تا راه کارخیلی ساده و به صورت مختصر به شما میگویم که برای بدست آوردن خوشبختی هم در دنیا و هم در آخرت می توانیم از آن استفاده کنیم.

عزیزانم : مهم ترین موضوع داشتن باور های توحیدی است .

باورهایی مانند اعتماد داشتن به خدا و خدا را قدرت واحد در زندگی دانستن ، برخلاف کسانی که میگویند ؛

« گرانی بیداد میکند ، دولت ما را بیچاره کرده ، رییس جمهور خرابکاری کرده ، بنزین گران شده ، پدرم پولدار نیست ، فلانی حق منو خورده ، این چه مملکتی است که من به دنیا آمدم  ، سن من خیلی کم است ، پولدارها دنیا را گرفته اند ، پول دست یک عده مافیاست ، قدرت دست سیاستمدارهاست ، آمریکا ما را بیچاره کرده ... » و صدها باور شرک آلود دیگر که قدرت را از دست خداوند میگیرد و میدهد دست عوامل بیرونی. 

این یعنی خوشبخت کسی هست که حمایت خدا را داشته باشد و کسی می تواند حمایت خدا را داشته باشد که خدا را قدرت واحد بداند و با ایمان قلبی واقعی به یگانگی خدا زندگی کند .

و پول و گرانی و ابرقدرتها و رییس اداره و خانواده و هر موضوعی جای خدا را در زندگیش پر نکنند .

و بهترین راهکا برای دوری از شرک و رفاقت با خدا این است که باور های مخرب را در مورد توحید و یگانگی خداوند و حمایت خداوند را در مورد خودمان اصلاح کنیم ، یعنی قدرت را از دست خدا نگیریم بدهیم دست عوامل بیرونی مانند گرانی ، دولت ها و سایر افراد جامعه و باور های توحیدی خودمان را اصلاح کنیم به قول قرآن این واقعیت را درک کنیم که (یدالله فوق ایدیهم) یعنی هیچ عاملی برتر از قدرت خدا نیست .

از طرفی رابطه خودمان را با خداوند اصلاح کنیم ، با خدا روراست باشیم و به خدای مهربان اعتماد کنیم و به الهامات قلبی که از طرف خدای سخاوتمند دریافت میکنیم عمل کنیم ، با خدا راحت باشیم ، بتوانیم با او راحت حرف بزنیم حرف دلمان را به او بگوییم و از صحبت کردن با خدای عزیز تر از جان لذت ببریم.

  موضوع بعدی که  بسیار مهم است  عزت نفس بالایی داشته باشیم ، عزت نفس خودمان را حفظ کنیم ، اعتماد به نفس داشته باشیم ، در مورد اتفاقات واکنش گرا نباشیم چه اتفاق خوب و چه اتفاق بد هر اتفاقی که در زندگیت رخ می دهد در مقابل آن  واکنش گرا نباشیم ،  هیجان زده نشویم و رشد کردن و موفقیت هایی که در زندگی مان رخ میدهد را یک امر طبیعی بدانیم ، یعنی اگر موفقیتی بدست می آوریم مطمئن باشیم حرکت طبیعی زندگی ماست و باید به همین صورت باشد و اگر غیر از این باشد جای تعجب دارد و فکر نکنیم که معجزه خاصی رخ داده که این موفقیت بدست آمده است.

در مورد روابط هم به همین ترتیب باور های مخرب را در مورد روابط اجتماعی ، خانوادگی رابطه عاطفی کنار بزاریم و باور های مناسب را جایگزین کنیم ، انسان ها را قلبادوست داشته باشیم ، فرقی نمیکند چه  انسان هایی که در جامعه زندگی میکنند چه خانواده خودمان ، همسر ، فرزندان و... را از صمیم قلب دوستشان داشته باشیم و با آنها رابطه عاطفی زیبایی برقرار کنیم ، نه اینکه به ظاهر بگوییم دوسشان داریم اما در باطن اینطور نباشد.

در مورد سلامتی هم میتوانید برای حفظ سلامتی جسمی روزانه یک زمانی  را قرار بدهید برای ورزش کردن برای قدم زدن برای حرکت های جسمی که تحرک داشته باشید و سلامتی جسمی خودتان را حفظ کنید و در مورد سلامتی روحی به همین ترتیب با خدا حرف بزنید (الابذکرالله تطمئن القلوب) ، مدیتیشن کنید و با ایجاد آرامش درونی نجواهای مغز را از خودتان دور کنید مثل عموم افراد جامعه حرفهای ناامیدکننده را تکرار نکنید و از گوش کردن به این حرفها دوری کنید الان هم که بیشتر از همیشه شده و اکثر مردم میگویند زندگی سخت است گرانی ما را بدبخت کرده است و از این حرفا نزنیم این حرفها را بریزید دور اینها همه حرف های شیطانی و باور های مخرب هستند که قدرت را از دست خدا میگیرید و میدهید دست گرانی ، عوامل بیرونی ، دولت .

 خداوند با قدرتی که دارد اگر تورم و گرانی میلیارد ها برابر هم بشود اگر تکیه گاهت خدا باشد  به راحتی میتوانی ثروتی که میخواهی را بدست بیاوری و هیچ تاثیری در زندگی تو نداشته باشد به شرطی که فقط و فقط ارتباط قلبی خودت را با خدا حفظ کنی و فقط از خدا بخواهی هرچند حتی آدمهای مذهبی هم این باور ها را قبول ندارند.

 و در مورد موفقیت هم همینطور است میتوانی آدم های موفق را الگوی زندگی خودت قرار بدهی و در مسیر خواسته هایت قدم برداری و حرکت کنی و محکم قدم برداری و به سمت موفقیت یا هدفی که در زندگیت قرار دادی حرکت کنی .

هرچند اینهایی که گفتم خیلی خلاصه و مختصر هستند و در کلاس های آموزشی این موضوعات را بیشتر توضیح میدهم و سعی میکنم به صورت گسترده تا جایی که شما به راحتی به اهدافتان دست پیدا کنید و هم زمان آرامش قلبی داشته باشید همراه با روابط عالی ، عزت نفس ، سلامتی ، ثروت و موفقیت و خوشبختی دنیا و آخرت روا بدست آورید.

من در کلاس های خوشبختی همه این موضوعات را به صورت گسترده توضیح میدهم که چه عواملی باعث خوشبختی در دنیا می شوند و چه عواملی باعث خوشبختی در جهان آخرت می شوند.

با این تفاسیر اگر بخواهیم بدانیم که خوشبختی چیست و انسان خوشبخت چه کسی هست .

میتوانیم به راحتی بگوییم خوشبختی یعنی سربلند زندگی کردن در دنیا و در آخرت و انسانی خوشبخت هست که هم در دنیا ‌سربلند زندگی کند و هم در آخرت.

 

در پایان آرزوی خوشبختی ، سعادت و سربلندی دنیا و آخرت را برای شما عزیزانم دارم و شما را به خدای مهربان می سپارم .

 

سایت آموزشی مسیر نور

حبیب خیری

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر با واحد مدیریتی مسیرنور تماس بگیرید.

تماس با واتساپ
Close and go back to page