عزت نفس
راز سلامتی جسمی و روحی انسان
جلسه پنجم
به نام خدای مهربان
سلام
خدا را شکر که این فرصت را به من داد تا در خدمت شما عزیزانم باشم.
جلسه پنجم از کلاس آموزشی راز سلامتی را آغاز می کنیم .
در این جلسه روش رعایت برنامه غذایی راز سلامتی را عنوان می کنم و همچنین برای آگاهی بیشتر در مورد این که مصرف کربوهیدرات در جسم افراد و در زندگی انسان چه عواقبی دارد را بیان می کنم.
نمودار ثبت روند پیشرفت
همانطور که در جلسه اول در مورد نوع تغذیه، میزان تحرک روزانه، وزن و وضعیت سلامتی خودمان نوشتیم، همان تمرین را در هر هفته انجام دهید و میزان پیشرفت خودتان را بنویسید و آن را با هفته های گذشته مقایسه کنید و هر اتفاق جدیدی که در وضعیت جسمی ، سلامتی و زندگی شما رخ می دهد را بنویسید و خودتان را تحسین کنید.
مانند: کم شدن وزن، استفاده از لباسهای سایز کوچک تر، از بین رفتن بوی بد بدن، تحرک بیشتر، درمان شدن بیماری هایی که قبلا بود، سرزندگی و نشاط بیشتر و ...
این کار باعث ایجاد انگیزه بیشتر در وجود شما می شود و همچنین از میزان پیشرفت خودتان آگاه می شوید.
برای انجام این تمرین می توانید از یک تقویم یا سررسید استفاده نمایید و در روزهای مشخص روند پیشرفت خودتان را یادداشت کنید و یا به شکل یک نمودار روند پیشرفت خودتان را رسم کنید.
نکات مهم
1- در طول روز حتما به مقدار زیاد آب بخورید.
2- برای کارکرد سیستم الکترولیز بدن و جلو گیری از احساس خستگی، حتماً آب زیاد، منیزیم و پتاسیم استفاده کنید و در طول روز هر چند ساعت یک بار نمک بخورید.
3- برای جبران مواد معدنی از دست داده شده در زمان کاهش وزن از پتاسیم و منیزیم استفاده کنید.
4- برای جبران ویتامینهای از دست داده شده در زمان کاهش وزن از ویتامین c ویتامین d ویتامین k استفاده کنید.
5- با توجه به اینکه تخم مرغ غیر از ویتامین c همه ویتامینها را دارد و سر شار از املاح معدنی است، لذا در برنامه غذایی روزانه هر روز تخم مرغ استفاده کنید و بهترین نوع آن تخم مرغ محلی است.
6- سعی کنید از گوشت مناسب استفاده کنید، حیواناتی که در طبیعت چریده باشند و از مواد شیمیایی برای رشد آنها استفاده نشده باشد، گوشت طبیعی سرشار از آهن، انواع ویتامینها و مواد معدنی است.
7- افرادی که فعالیت فیزیکی شدید دارند مانند ورزشکاران، کارگران و کسانی که در کارگاههای صنعتی کار میکنند می توانند در طول روز غذا بخورند تا سیر شوند( البته غذایی که در این برنامه غذایی گفته شده است، مانند: گوشت پرچرب، سالاد پرچرب و ...که چربی باعث ترشح هورمون لپتین می شود و فرد احساس سیری می کند.) هر چند بعد از چند هفته که بدن از حالت قند سوزی به حالت چربی سوزی تغییر کرد ناخود آگاه یک وعده در روز غذا خواهند خورد.
8- تمرینات را به صورت تکاملی انجام دهید و اصلا عجله نکنید.
9- افرادی که عادت دارند صبح تا شب هر لحظه چیزی بخورند مانند: شیرینی، آجیل، بیسکویت، نان، برنج و هرگونه تنقلات، مطمئناً برای آنان در ابتدای کار یک وعده در روز غذا خوردن سخت خواهد بود، برای تغییر روند تغذیه خود هرگز عجله نکنید و به خودتان سخت نگیرید.
در ابتدا به مدت یک هفته میان وعده ها را حذف کنید و در هفته های دوم و سوم صبحانه و نهار را از وعده های غذایی خودتان حذف کنید تا به یک وعده در بیست و چهار ساعت برسید.
استرس و هورمون کورتیزول
در اثر شنیدن یک خبر نگران گننده و یا ترس از چیزی در وجود انسان استرس ایجاد می شود، در نتیجه در جسم فرد هورمون کورتیزول ترشح شده و این اتفاق باعث بالا رفتن میزان قند خون می شود تا بدن بتواند انرژی کافی را برای مقابله با اتفاقات ناگهانی داشته باشد و این اتفاق کاملا طبیعی است.
موضوع اینجاست که در زندگی امروزی استرسهای شغلی ، مسائل خانوادگی، اضطرابهای اجتماعی و در کل در اثر شنیدن اخبار و موضوعات نامناسب در طول شبانه روز مانند اخبار ناامید کننده یا ناراحت کننده، اخبار در مورد جنگ، ترس از تورم، ترس از آینده، غصه اتفاقات گذشته و هر موضوع نامناسب باعث ایجاد استرس در وجود فرد می شود و این نگرانی ها و ترسها باعث می شوند که اکثر ساعات در شبانه روز میزان ترشح کورتیزول در جسم او بالا باشد، در نتیجه میزان قند خون بالا می رود و فرد در معرض ابتلا به دیابت نوع دو قرار می گیرد.
همچنین کمبود خواب و به عبارت دیگر خواب ناکافی باعث بالا رفتن میزان کورتیزول در بدن انسان می شود.
بالا بودن میزان کورتیزول در جسم انسان عواقب ناگواری را در پی دارد مانند:
1- افزایش فشار خون
2- مشکلات قلبی
3- ابتلا به دیابت نوع دو
4- پوکی استخوان
5- ضعف عضلانی
6- سر درد
7- کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن
8- ناباروری و اختلال در عادت ماهانه در زنان
خیلی مهم است که آرام باشیم و آرامش درونی خودمان را حفظ کنیم، خیلی مهم است که توکل داشته باشیم، خیلی مهم است که تحت تاثیر عوامل بیرونی قرار نگیریم و خیلی مهم است که واکنش گرا نباشیم.
همانطور که در دوره آموزشی آرامش گفته ام می توانیم با روشهای مختلف و در شرایط مختلف در آرامش کامل زندگی کنیم و اولین قدم برای این کار واکنش گرا نبودن و عکس العمل لحظه ایی نشان ندادن است .
و باید به این نتیجه برسیم که همه اتفاقات جزو برنامه جهان هستی است و این ما هستیم که با عکس العمل نشان دادن به اتفاقات آنها را به زندگی خودمان دعوت می کنیم و اگر در مقابل آنها عکس العمل نشان ندهیم و احساساتی نشویم آنها هیچ تاثیری در زندگی ما نخواهند داشت.
باید به این یقین قلبی برسیم که همه ما در آغوش خدا زندگی می کنیم و خدا ما را به سمت خواسته هایمان هدایت می کند.
باید به این یقین قلبی برسیم که ما به عنوان جانشین خدا در این کره خاکی زندگی می کنیم و خداوند ما را حمایت می کند و هر گز ما را تنها نگذاشته است و هر لحظه در کنار ما حضور دارد و از راز درون سینه ما آگاه است و هر آرزویی که در قلب ما هست خداوند از آن حمایت می کند و ما را در مسیر رسیدن به آرزوهایمان یاری می کند.
همانطور که در قرآن می فرماید : از من بخواهید تا شما را اجابت کنم.
برای ایجاد احساس درونی خوب می توانید برای رسیدن به خواسته هایتان هدف گذاری کنید و با کوچکترین موفقیت به خودتان تبریک بگویید و خودتان را تحسین کنید و هر روز قدمهایی که برمیدارید را بنویسید و ذهن خودتان را در مسیر خواسته هایتان هدایت کنید و هر گز به موضوعات نامناسب توجه نکنید و فقط بر روی خواسته هایتان تمرکز داشته باشید .
یکی از بهترین روشهایی که می توانید برای ایجاد احساس درونی خوب استفاده کنید سپاسگزاری از خدا به خاطر داشته هایتان است و سپاسگزاری از اطرافیانتان به خاطر کارهایی است که برایتان انجام می دهند.
یکی دیگر از مهم ترین عواملی که باعث ایجاد آرامش درونی می شود بحث توحید و تکیه به خداست و کسی را غیر از خدا تکیه گاه خودمان ندانیم و به اندازه ایی که توحید داشته باشیم به همان اندازه در آرامش درونی زندگی خواهیم کرد.
و نهایتا بهترین روش برای ایجاد آرامش درونی سخن گفتن با خداست، هر لحظه در روز وشب که خواستیم می توانیم با او سخن بگوییم و هر چقدر بیشتر با او حرف بزنیم بیشتر احساس آرامش درونی داریم، هر چقدر او را بیشتر در کنارخودمان احساس کنیم بیشتر اطمینان قلبی داریم و به خاطر داشتن آرامش درونی و شادابی اتفاقات خوب را به زندگی خودمان دعوت می کنیم و این روند را اگر بیشتر و بیشتر ادامه دهیم احساس درونی ما هر روز بهتر و بهتر خواهد بود و به خاطر داشتن احساس درونی خوب به صورت مداوم اتفاقات خوب را به صورت مداوم خلق خواهیم کرد.
از شما می خواهم درکمال آرامش زندگی کنید، چون به هر میزان که در آرامش زندگی کنید به همان اندازه سلامت زندگی خواهید کرد چه از نظر جسمی ، چه از نظر روحی و کسی جز خود شما نمی تواند این آرامش را ایجاد کند.
توضیحات بیشتر در مورد فروکتوز و مواد قندی
در تحقیقاتی که در هر گوشه از دنیا انجام شده است، چه در دانشگاهها چه در آزمایشگاهها و چه در مراکز علمی به این نتیجه رسیده اند که آرد، نشاسته،قند و شکر برای بدن انسان مضرّ است.
تقریبا همه آردهایی که در حال حاضر وجود دارند دستکاری ژنتیک شده اند و سبوس آنها گرفته شده و تبدیل به نشاسته خالص شده اند و به محض اینکه وارد بدن انسان می شود تبدیل به قند شده و این سمی ترین ماده غذایی هست که تولید می شود و انسان از آن استفاده می کند.
در عصر حاضر تقریبا همه مواد غذایی با فروکتوز بالا تولید می شوند ( High Fructose Corn Syrup )( شربت ذرت با فروکتوز بالا ) که بسیار ارزان و به شدت اعتیاد آور است و مواد غذایی مانند کیک، سس، نوشابه ها، شکلاتها و تقریبا همه تنقلات شیرین آن را دارند.
گلوکز را تقریباتمام سلولهای بدن می توانند دریافت کنند و به انرژی تبدیل کنند ولی فروکتوز ماده ایی هست که تنها کبد می تواند آن را تجزیه کند و زمانی که انسان فروکتوز مصرف می کند کبد تحت فشار سنگین قرار می گیرد.
شکری که از آن استفاده می کنیم 50 درصد آن را گلوکز و 50 درصد آن را فروکتوز تشکیل داده است و با خوردن انواع کیک، شکلات، آب میوه های صنعتی، بستنی و... در طولانی مدت منجر به مشکلات کبدی، فشار خون، انواع غده های سرطانی، دیابت نوع دو، حمله ی قلبی، سکته مغزی، فراموشی و انواع بیماری های نامناسب می گردد.
با توجه به اینکه در کشور آمریکا برای اولین بار فست فودها و استفاده از غذا های فروکتوز بالا رواج پیدا کرده است لذا این بیماری ها نیز در میان مردم آمریکا قبل از همه کشورهای دنیا رواج پیدا کرده است و بیشتر از 80 درصد مردم آمریکا یا مبتلا به دیابت نوع دو هستند و یا پیش دیابتی دارند و چاقی در میان آنها بسیار زیاد شده تا جایی که کودکان بیشتری مبتلا به چاقی هستند.
برنامه غذایی عموم مردم آمریکا به این صورت هست که : صبح زمانی که سرکار می روند به عنوان صبحانه پشت فرمان فست فود می خورند، مثل مکدونالد، برگرکینگ، دونات یا ساندویچ به همراه نوشابه و یا چیپس با سس زیاد، دوساعت بعد قهوه شیرین، دوساعت بعد دونات، موقع برگشتن به خانه دوباره فست فود می خورند و در در خانه هایشان پر از کیک وشیرینی هست که کودکانشان از آنها استفاده می کنند.
و این روند زندگی به کشورهای اروپایی و آسیایی نیز کشیده شده است.
درمانهای کاذب
مردم برای درمان بعضی از مشکلات جسمی خودشان به جای اینکه علت بروز مشکل را پیدا کنند آنها را با درمان های کاذب حل می کنند و این نوع درمان نتیجه ایی ندارد و بعد از مدتی دوباره خودش را نشان خواهد داد.
مثلاً: برای از بین بردن سیاهی زیر بغل که در اثر مصرف مواد قندی به وجود آمده است آن را جراحی می کنند و یا برای درمان چاقی ساکشن می کنند و یا معده خودشان را عمل می کنند و یا برای از بین بردن خال گوشتی آن را لیزر می کنند و یا برای درمان غده های سرطانی شیمی درمانی می کنند.
در صورتی که در این برنامه غذایی همه این مشکلاتی که گفتم به صورت طبیعی درمان می شوند و نیازی به هیچ گونه جراحی های خطرناک با هزینه های گزاف نیست و تنها با رعایت برنامه غذایی که با جسم انسان سازگار است قابل درمان هستند.
اصل بقای اصلح
با توجه به اصل بقای اصلح در طی هزاران سال زندگی بشر و اتفاقات مختلف، یا زمان قحطی و گرسنگی انسانهایی زنده مانده اند که فیریک بدنی قدرتمندی داشته اند و آنها کسانی بوده اند که بدن آنها چربی اضافی بیشتری ذخیره کرده است و مقاومت بیشری در مقابل گرسنگی داشته اند به همین دلیل 80 درصد انسانهای امروزی افرادی هستند که استعداد ذخیره چربی بیشتری دارند لذا عموم مردم به راحتی چاق می شوند.
اگر دقت کرده باشید بعضی از افراد غذای کمی می خورند ولی زیاد چاق می شوند تا جایی که فرد این اصطلاح را به کار می برد و می گوید: من آب می خورم چاق می شوم.
اینها افرادی هستند که بدن آنها چربی زیادی ذخیره می کند و مقاومت بدنی بالایی دارند و در شرایط سخت زنده مانده اند.
تهیه غذا در عصر حاضر
انسانهای اولیه برای تهیه غذای مورد نیاز خودشان روزها دنبال شکار می رفته اند تا شاید بتوانند حیوانی را شکار کنند و آن را در طی یکی دو روز،خودشان و اهل قبیله شان بخورند و چون یخچال یا فریزری نبوده که بتوانند آن را نگهداری کنند و آن شکار فاسد می شده باید آن را مصرف می کردند و دوباره برای بدست آوردن شکار باید دنبال شکار می رفته اند تا غذایی برای خوردن پیدا کنند و این روند تا آخر عمرشان ادامه داشته است.
در صورتی که در عصر حاضر فرد برای تهیه غذا گوشی موبایل خودش را برمی دارد و به رستوران زنگ می زند و هر غذایی را که دوست دارد را سفارش می دهد و کارمند رستوران غذای او را تا دم در خانه می آورد، تازه در برخی موارد فرد برای تحویل گرفتن غذا تا دم در هم نمی رود، در را باز می کند و میرود مقابل تلوزیون می نشیند و کارمند رستوران غذایش را داخل خانه روی میز غذا خوری می گذارد و می رود.
مهم تر از همه این که غذایی که سفارش میدهند عموما فست فود یا در بهترین حالت برنج است و هر دوی اینها سرشار از کربوهیدرات هستند که منشا انواع بیماری های عصر حاضر هستند.
تغذیه کودکان
اگر دقت کرده باشید کودکان در ابتدای زمانی که از شیر گرفته می شوند تمایل زیادی برای خودن غذا ندارند و مادر برای اینکه او را تشویق کند تا غذایش را بخورد با گفتن جمله هایی مانند: الان پیشی میاد غذاتو میخوره ، اگه نخوری غذاتو میدم داداشت بخوره ، اگه غذاتو نخوری میدم آبجیت بخوره و از این قبیل جملات که عملاً کودک را مجبور می کنند تا غذایی که میل ندارد را بخورد و بعد از مدتی به دلیل خوردن کربوهیدرات و غذا های شیرین کودک به خوردن کربوهیدرات اعتیاد پیدا می کند و همچنین تعدّد غذایی بالا باعث می شود بدن کودک از چربی سوزی به قند سوزی تغییر کند به همین دلیل در عصر حاضر کودکان عموماً اضافه وزن دارند و یا چاق هستند.
در پایان آرزوی سلامتی و خوشبختی در دنیا و آخرت را برای شما عزیزانم دارم و شما را به خدای مهربانم می سپارم.
سایت آموزشی مسیر نور
حبیب خیری
ورود به جلسه ششم راز سلامتی
ورود به جلسه چهارم راز سلامتی
به لطف خدای مهربان کلاسهای آرامش آماده سازی و بارگذاری و شدند و شما عزیزان می توانید محصول ارزشمند آرامش و خوشبختی را تهیه کرده و از آن استفاده نمایید.
...................................
.............................................
...................................




























